Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68515
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJulio Pachecopt_BR
dc.creatorEmmanuel Duarte Almadapt_BR
dc.creatorLuiz Paulo Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2024-05-21T20:34:28Z-
dc.date.available2024-05-21T20:34:28Z-
dc.date.issued2022-09-14-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue02pt_BR
dc.citation.spage132pt_BR
dc.citation.epage163pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46551/rc24482692202222pt_BR
dc.identifier.issn1678-8346pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68515-
dc.description.abstractThe Brazilian rural landscape has been constituted through historical tensions that had repercussions on our entire social organization as a country. This landscape was structured following coloniality-based approach, which set the social place where Latin American peasants and territories were positioned. The objective of this essay is, thus, to discuss the relationship between Rural Education and the confrontation of coloniality. Methodologically, we start from a critical reading of the theoretical production on coloniality and Rural Education in Latin America, focusing on the intersections and crossings between these two theoretical-political fields in the Brazilian historical and territorial context. The struggle for the right to education brought the affirmation of rural landscapes as the territory of people’s rights, opposing the coloniality that marginalized, through its modern rationality, the non-white peoples and the rural territories. This is the main aspect of disputes brought by Rural Education. It struggles for access to education, however, associated with other civil rights that demand a new social, political, cultural, and economic placement of rural peoples and their territories. Rural Education reshapes the Brazilian project of country and society project, taking into account the relevance of rural peoples in its constitution and, therefore, becomes the resistance to coloniality that has historically structured Latin American societies.pt_BR
dc.description.resumoO campo brasileiro constituiu-se por meio de tensionamentos históricos que repercutiram em toda nossa organização social como país. O Brasil foi estruturado sob a égide da colonialidade que configurou o lugar social em que os territórios e povos camponeses foram posicionados. O objetivo deste ensaio teórico é discutir a relação da Educação do Campo com o enfrentamento da colonialidade historicamente imposta na América Latina, com foco no Brasil. Neste país, as lutas pelo direito à educação trouxeram a afirmação do campo como território de sujeitos de direitos, ao contrário da colonialidade, que marginalizou em sua racionalidade moderna os grupos humanos não-brancos e os territórios rurais. Quando, já no século XX, também os países latino-americanos fizeram sua inserção nos novos arranjos capitalistas, os territórios rurais e suas populações permaneceram associados ao atraso e à ignorância, já que o pretendido desenvolvimento e modernização estiveram concentrados na industrialização urbana pela via dependente e subordinada aos interesses dos países centrais. E é aqui o ponto central de disputas assumidos pela Educação do Campo. Ela luta pelo direito à educação, mas associada ao conjunto dos demais direitos que exigem um novo lugar social, político, cultural e econômico dos sujeitos e territórios camponeses. Assim, ela reposiciona o projeto de país e de sociedade brasileira considerando a relevância camponesa em sua constituição e, dessa forma, se faz resistência à colonialidade historicamente estruturante da sociedade brasileira e, consequentemente, latino-americana.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Cerradospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.subjectColonialidadept_BR
dc.subjectAmérica Latinapt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherImperialismopt_BR
dc.subject.otherAculturação - América Latinapt_BR
dc.titleA Educação do Campo como enfrentamento à colonialidade no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeRural Education as a tool in facing coloniality in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeLa Educación de Campo como confrontacion a la colonialidad en Brasilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/4791pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2191-9572pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4278-7871pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7239-7551pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rural Education as a tool in facing coloniality in Brazil.pdf285.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.