Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68574
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriana Dias Gomidept_BR
dc.creatorOlga Rodrigues de Moraes Von Simsonpt_BR
dc.creatorMaria Luísa Magalhães Nogueirapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-23T22:16:30Z-
dc.date.available2024-05-23T22:16:30Z-
dc.date.issued2017-12-12-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage405pt_BR
dc.citation.epage417pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2017v23n1p405-417pt_BR
dc.identifier.issn1678-9563pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68574-
dc.description.abstractThis text results from an experience of research to discuss the processes of insertion of cultural groups into the logic of spectacle. From a psychosociologal viewpoint, we discuss the changes that emerge through the visibility process reached by the group Meninas de Sinhá, of Alto Vera Cruz, in Belo Horizonte. We try to take into consideration the challenge of qualitative research, which assumes the establishment of a bond between the researcher and the ones who participate in the study. The methodological resource used for this research, from which this reflection is extracted, was the one of History of life, but we focused here the global experience, the changes in the form of presentation (from the circle to the stage) and in the form of production for the scenery of a professional cultural production - issues that have been dealt with by the leader and founder of the group, at the time of the interviews. Finally, a reading on the process of the group bond and its permanence is proposed, without, however, disregard for the contradictions that lead there.pt_BR
dc.description.resumoEste texto parte de uma experiência de pesquisa que visa discutir os processos de inserção de grupos culturais na lógica da espetacularização. A partir da psicossociologia, refletimos sobre as transformações emergentes no processo de visibilidade do grupo “Meninas de Sinhá” do Bairro Alto Vera Cruz, em Belo Horizonte. Buscamos levar em conta o desafio da pesquisa qualitativa, que pressupõe o estabelecimento de vínculo entre pesquisador e sujeitos pesquisados. O recurso metodológico usado na pesquisa, da qual é extraída esta reflexão, foi o método de História de vida, mas focamos aqui a experiência grupal, a mudança na forma de apresentação (da roda para o palco) e a inserção no modelo de produção cultural profissional - questões tratadas pela líder e fundadora do grupo, no momento das entrevistas. Por fim, é proposta uma leitura sobre o processo do vínculo grupal e sua permanência, sem, contudo, desconsiderarmos as contradições aí presentes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectGrupopt_BR
dc.subjectPsicossociologiapt_BR
dc.subjectEspetáculopt_BR
dc.subject.otherPsicologia socialpt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.titleEntre a roda e o palco: reflexões sobre a experiência de um Grupo de cultura popular na imersão do espetáculopt_BR
dc.title.alternativeBetween the circle and the stage: reflections on the experience of a popular culture group in the spectaclept_BR
dc.title.alternativeEntre la rueda y el escenario: reflexiones sobre la experiencia de un grupo de la cultura popular en la inmersión del espectáculopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/16700pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.