Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68583
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaula Aparecida Diniz Gomidespt_BR
dc.creatorGilcinei Teodoro Carvalhopt_BR
dc.creatorTerezinha Cristina da Costa Rochapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-23T22:20:10Z-
dc.date.available2024-05-23T22:20:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume60pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage735pt_BR
dc.citation.epage747pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0103181311071011520211025pt_BR
dc.identifier.issn2175-764Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68583-
dc.description.abstractThe article discusses the development of readers in deaf communities, focusing on social practices of literary literacy in which Libras occupies a central role. We sought, through interviews with two deaf teachers of different generations, to reconstruct their trajectories, taking into account, on the one hand, the socio-historical paths in which they engaged during their reading education and, on the other hand, the understanding of reading constitution as a social, cultural and identity phenomenon. We establish an articulation between deaf literature and the social and school education of the deaf, reflecting on the processes that enabled them to build a reading repertoire and on the interfaces of this context with the policies that reaffirmed the bilingualism of the deaf and the right to use Libras. The experiences of socialization and schooling with literature and the Portuguese language tell about the trajectories of the deaf community and often prove to be bumpy, especially by the presence of clinical-therapeutic processes of insertion in the hearing community. However, the reported experiences also indicated a favorable engagement in social practices of literary literacy, either as readers who evaluate in a contextualized way certain productions or as authors who experience literary performances that are enhanced by social networks that circulate representative productions of the deaf community, which includes the systematic use of Libras.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute a formação de leitores surdos, enfocando as práticas sociais de letramento literário em que a Libras ocupa uma centralidade. Buscamos, por meio de entrevistas com dois professores surdos, de gerações diferentes, reconstruir suas trajetórias, tendo em vista, por um lado, os percursos sócio-históricos nos quais eles se engajaram, durante sua formação leitora e, por outro lado, o entendimento de constituição leitora como um fenômeno social, cultural e identitário. Estabelecemos uma articulação entre a literatura surda e a formação social e escolar de surdos, refletindo sobre os processos que lhes possibilitaram a construção de um repertório leitor e sobre as interfaces desse contexto com as políticas que reafirmaram o bilinguismo dos surdos e o direito ao uso da Libras. As experiências de socialização e de escolarização com a literatura e a língua portuguesa remetem às trajetórias da comunidade surda e, muitas vezes, revelam-se acidentadas, especialmente pela presença de processos clínico-terapêuticos de inserção na comunidade ouvinte. Contudo, as experiências relatadas também indicaram um favorecimento ao engajamento em práticas sociais de letramento literário, quer na condição de leitores que avaliam de forma contextualizada certas produções, quer na condição de autores que vivenciam performances literárias que são potencializadas pelas redes sociais que fazem circular produções representativas da comunidade surda, o que inclui o uso sistemático da Libras.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTrabalhos em Linguística Aplicadapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteratura surdapt_BR
dc.subjectLiteratura em Libraspt_BR
dc.subjectFormação de leitores surdospt_BR
dc.subjectEducação bilínguept_BR
dc.subjectLetramento literáriopt_BR
dc.subject.otherLeitores - formaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subject.otherEducação bilínguept_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherSurdospt_BR
dc.titleLiteratura surda e percursos sócio-históricos de formação de dois professores surdospt_BR
dc.title.alternativeDeaf literature and socio-historical trajectories in the development of two deaf teacherspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/tla/a/MTZccxwhFXzyLWPzGSbF8FC/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4699-4309pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3137-5302pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7953-9484pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Literatura surda e percursos sócio-históricos de formação de dois professores surdos.pdf159.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.