Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68585
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dc.creatorMaria Luísa Magalhães Nogueirapt_BR
dc.creatorCássia Beatriz Batistapt_BR
dc.creatorMarina Santos Moulinpt_BR
dc.creatorJardel Sander da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-23T22:25:37Z-
dc.date.available2024-05-23T22:25:37Z-
dc.date.issued2022-07-25-
dc.citation.volume35pt_BR
dc.citation.spagee23pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5902/1984686X65388pt_BR
dc.identifier.issn1984-686Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68585-
dc.description.abstractAutism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder whose etiology does not present well-defined factors, with evidence of genetic predisposition, but with clinical diagnosis. It is currently a public health issue due to its high prevalence. Specialized and intensive early intervention is crucial for a good prognosis. Hence the importance for doctors to screen indicators of Autistic Spectrum Disorder for referral to stimulation and access to rights. The technical note from MEC (2013) guides the teaching systems on TEA for health training that includes knowledge about disability, and the National Curricular Guidelines for the Undergraduate Medical Course are also in line with this orientation. In view of this scenario, the objective was to document and understand the presence of content on ASD in medical undergraduate curricula in Minas Gerais. Pedagogical Projects, curricular matrices and curriculums of 29 courses from Minas Gerais were analyzed. The theoreticalmethodological content was organized between psychopathology / psychiatry and child health / pediatrics. The documentary analysis indicates the lack of specification of such content in medical curricula, that is, the emphasis on this public health issue still requires efforts to change medical education.pt_BR
dc.description.resumoO Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) é um transtorno do neurodesenvolvimento, cuja etiologia não apresenta fatores bem definidos com evidências de predisposição genética, mas com diagnóstico clínico. Apresenta-se atualmente como questão de saúde pública em virtude da alta prevalência. A intervenção precoce especializada e intensiva é determinante para um bom prognóstico. Daí a importância de que os médicos realizem triagem de indicadores do Transtorno do Espectro Autista para encaminhamento à estimulação e acesso aos direitos. A nota técnica do MEC (2013) orienta os sistemas de ensino sobre o TEA para uma formação em saúde que contemple conhecimentos acerca da deficiência, e as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina também alinham-se a essa orientação. Tendo em vista este cenário, objetivou-se documentar e compreender a presença de conteúdos sobre TEA nos currículos de graduação médica em Minas Gerais. Foram analisados Projetos Pedagógicos, matrizes curriculares e ementários de 29 cursos mineiros. Os conteúdos teórico-metodológicos foram organizados entre psicopatologia/psiquiatria e saúde da criança/pediatria. A análise documental indica a ausência de especificação de tais conteúdos nos currículos de medicina, ou seja, a ênfase para esta questão de saúde pública ainda requer esforços para mudar a educação médica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educação Especialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Médicapt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro do Autismo (TEA)pt_BR
dc.subjectNeurodesenvolvimentopt_BR
dc.subject.otherTranstorno do Espectro do Autismopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.titleTranstorno do Espectro do Autismo em Minas Gerais: Panorama da Formação Médicapt_BR
dc.title.alternativeAutism Spectrum Disorder in Minas Gerais: A Picture of the Medical Trainingpt_BR
dc.title.alternativeTrastorno del Espectro Autista en Minas Gerais: Panorama de la Formación Médicapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/65388pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9024-4671pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9393-0340pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8885-8356pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4785-7047pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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