Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68768
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Carolina Soares Costa Vimieiropt_BR
dc.creatorAlice Queirózpt_BR
dc.creatorGiovana Maldinipt_BR
dc.creatorMaria Carolina Martinspt_BR
dc.date.accessioned2024-05-29T18:15:12Z-
dc.date.available2024-05-29T18:15:12Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.identifier.issn1982-8985pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68768-
dc.description.abstractThis article historically analyses what we are calling waves commodification of Brazilian football, focusing on the last wave that began in the early 2000s, and exploring in detail the role that the media system played in the constitution of a new cultural economy of the sector. For this analysis, we start from the criticisms offered by Dubal (2010) and Moor (2007) to the way the processes of neoliberalization and the concept of commodification are adopted in the sociology of sport to dialogue with the work of the Latin American culturalist Néstor García Canclini and his notion of hybridization, which allows us to approach this trajectory of insertion of market values in football as a process full of contradictions, conflicts and contestation. Empirically, we analyse the four traditional aspects studied in the political economy of football: a) changes in the rules of the championships; b) in legislation; c) architecture, atmosphere and stadium administration; and d) the distribution of revenues, with the broadcast rights playing a central role in the hypercommodification of the sport. Closing the paper, we analyse the contradictions and conflicts that have emerged in the last wave of commodification of Brazilian football.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho analisa historicamente o que estamos chamando de ondas de mercantilização do futebol brasileiro, com foco na última onda que se iniciou nos anos 2000, e explorando em detalhes o papel que o sistema de mídia teve na constituição de uma nova economia cultural do setor. Para tal análise, partimos das críticas feitas por Dubal (2010) e Moor (2007) à forma como os processos de neoliberalização e o conceito de comodificação são adotados nos estudos da sociologia do esporte para dialogarmos com a obra do culturalista latino-americano Néstor García Canclini e sua noção de hibridação, o que nos permite, então, abordar essa trajetória de inserção de valores de mercado no futebol como um processo cheio de contradições, conflitos e contestação. Empiricamente, analisamos quatro aspectos tradicionalmente trabalhados nos estudos de economia política do futebol: a) mudanças nas regras dos campeonatos; b) na legislação; c) na arquitetura, atmosfera e administração de estádios; e d) na distribuição das receitas, com os direitos de TV tendo papel central no processo de hipercomodificação do esporte. Finalizamos o artigo analisando as contradições e conflitos que emergiram durante a última onda de mercantilização do futebol brasileiro.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRecordept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociologia do esportept_BR
dc.subjectEconomia política do futebolpt_BR
dc.subjectComodificaçãopt_BR
dc.subjectNeoliberalizaçãopt_BR
dc.subjectDireitos de TVpt_BR
dc.subject.otherEsportes - Aspectos sociológicospt_BR
dc.subject.otherNeoliberalismopt_BR
dc.subject.otherCultura e políticapt_BR
dc.subject.otherFutebol - Brasilpt_BR
dc.titleA economia cultural do futebol brasileiro no século XXI: comodificação, hibridez e contradiçõespt_BR
dc.title.alternativeThe cultural economy of the brazilian football in the 21st century: comfort, hybridity and contradictionspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufrj.br/index.php/Recorde/article/view/25654pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1911-1264pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.