Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68790
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarco Aurelio Maximo Pradopt_BR
dc.creatorJoão Gabriel Maraccipt_BR
dc.creatorIgor Ramon Lopes Monteiropt_BR
dc.date.accessioned2024-06-04T15:11:01Z-
dc.date.available2024-06-04T15:11:01Z-
dc.date.issued2021-11-01-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue148pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage25pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14507/epaa.29.6119pt_BR
dc.identifier.issn1068-2341pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68790-
dc.description.abstractThe present article aims to analyze the relations among government, education, and public policy regarding gender and sexual diversity in the context of the last two decades in Brazil. Therefore, we propose a division in three logics that define articulated forms of heterogeneous political actors in the redefinition of educational policies for sexual and gender diversity. Considering these three logics, we analyze state actions in the educational field targeted at the LGBT+ population in three different modes of governance: adherence with low institutionality; the repulse sustained by the emergence of anti-gender offensives and, finally, the assimilation and co-optation of diversity within the Federal Executive branch. These forms of governability allow us to analyze recent events according to their historicity, pointing out not only the ruptures but also the continuities in governmental management. Thus, we argue that the context of low institutionalization of policies in the former logic, coupled with the emergency of the anti-gender crusades and their legitimation through the operationalization within the state contributed to the present scenario of resignification of human rights and institutional legitimation of heterosexuality and cisgenerity as mandatory and naturalizing norms.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo visa analisar as relações entre governo, educação e políticas para a diversidade sexual e de gênero no contexto das últimas duas décadas no Brasil. Para tanto, propusemos uma divisão em três lógicas que definem formas articuladas de atores políticos heterogêneos na redefinição de políticas educacionais para a diversidade sexual e de gênero. Considerando tais lógicas, perspectivamos as ações estatais no campo educacional voltadas para a população LGBT+ em três diferentes modos de governabilidade: a adesão com baixa institucionalidade; o rechaço sustentado pela emergência das ofensivas antigênero e, por fim, a assimilação e cooptação da diversidade no interior do Executivo Federal. Tais formas de governabilidade nos permitem analisar eventos recentes a partir de sua historicidade, evidenciando não apenas as rupturas, mas também as continuidades nas gestões governamentais. Deste modo, argumentamos que o contexto de baixa institucionalização das políticas da primeira lógica, somado ao contexto de emergência de ofensivas antigenero e da sua legitimação através de sua operacionalização no estado, contribuíram para o presente cenário de ressignificação dos direitos humanos e legitimação institucional da heterossexualidade e da cisgeneridade como normas obrigatórias e naturalizante.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducation Policy Analysis Archivespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectIdeologia de gêneropt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectDiversidade sexual e de gêneropt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPolítica Públicapt_BR
dc.subject.otherIdentidade de Gêneropt_BR
dc.titleGovernamentalidades e Depurações Hierárquicas dos Direitos Humanos no Brasil: A Educação Pública e a População LGBT+pt_BR
dc.title.alternativeGovernmentalities and hierarchical purification of human rights in Brazil: Public education and the LGBT+ populationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/6119pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3207-7542pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4693-5074pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9723-7076pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.