Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68985
Type: Tese
Title: A plataforma Makemusic Cloud na prática deliberada da afinação no violoncelo: estudos com cromatismo, atonalismo, cordas duplas e ausência de cordas soltas
Authors: Pedro Henrique Ludwig
First Advisor: Fausto Borém de Oliveira
First Referee: Liu Man Ying
Second Referee: Raquel Almeida Rohr de Oliveira Isidoro
Third Referee: Edson Queiroz de Andrade
metadata.dc.contributor.referee4: Elise Barbara Pittenger
metadata.dc.contributor.referee5: Ângela Maria Ferrari
Abstract: Para alcançar a expertise em performance musical, são necessárias muitas horas de prática. A utilização de novas tecnologias no desenvolvimento de habilidades técnicas e artísticas tem potencial para dar mais autonomia e otimizar o tempo dos estudantes e professores, tornando a aprendizagem mais eficiente. Assim, a plataforma online MakeMusic Cloud® oferece diversos recursos para auxiliar a aprendizagem da performance musical, especialmente (1) a realização de acompanhamento para um vasto repertório de peças e métodos, (2) o fornecimento de feedback concomitante com relação à afinação e ao ritmo e (3) um editor de partituras que oferece a alunos e professores a possibilidade de criar seus próprios exercícios. A afinação é uma das habilidades mais importantes na performance dos instrumentos de cordas friccionadas. Evidências relevantes sobre este tema, do ponto de vista da acústica, psicoacústica, cognição e educação musical, somadas a conceitos da área da aprendizagem motora, formam o quadro teórico deste trabalho. Esta tese, de abordagem criativa e de avaliação qualitativa, propõe uma investigação da prática deliberada com o MakeMusic Cloud® no aprimoramento da afinação no repertório de nível intermediário e avançado para violoncelo. Para isto, foram criados exercícios para a prática de trechos de difícil afinação em obras de Bach, Brahms, Saint-Saëns, Popper, Kabalevsky e Crumb, com as seguintes características: (1) ausência de cordas soltas, (2) cordas duplas, (3) cromatismo e (4) atonalismo.
Abstract: In order to achieve expertise in music performance, many hours of practice are necessary. The use of new technologies in the development of technical and artistic skills has the potential to give more autonomy and optimize the time of students and teachers, making learning more efficient. Thus, the MakeMusic Cloud® online platform offers several resources to aid the learning of musical performance, especially (1) the realization of accompaniment for a vast repertoire of pieces and methods, (2) concomitant feedback regarding tuning and rhythm, and (3) a music score editor that offers students and teachers the possibility to create their own exercises. Intonation is one of the most important skills in the performance of bowed string instruments. Relevant evidence on this topic, from the point of view of acoustics, psychoacoustics, cognition and music education- in addition to concepts from the area of motor learning- form the theoretical framework of this work. This thesis, with a creative approach and qualitative evaluation, proposes an investigation of deliberate practice using MakeMusic Cloud® for the improvement of intonation in the intermediate and advanced level repertoire on the cello. For this, exercises were created for the practice of excerpts of difficult intonation in works by Bach, Brahms, Saint-Saëns, Popper, Kabalevsky and Crumb with the following characteristics: (1) absence of open strings, (2) double stops, (3) chromaticism, and (4) atonality.
Subject: Violoncelo
Afinação - Música
Performance musical
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/68985
Issue Date: 6-Dec-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PEDRO LUDWIG Tese versão final.pdf5.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.