Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68988
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDeolinda Armani Turcipt_BR
dc.creatorÉrika Lourençopt_BR
dc.date.accessioned2024-06-07T19:00:13Z-
dc.date.available2024-06-07T19:00:13Z-
dc.date.issued2017-02-02-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.spage107pt_BR
dc.citation.epage132pt_BR
dc.identifier.issn1676-1669pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68988-
dc.description.abstractThis research aimed to carry out a study of the psychological knowledge that circulated at the Ouro Preto Teacher Training School in the period from 1890 to 1930. We based our study on the theoretical framework of the history of psychology and analysis of documents. Documents were found in three collections: Arquivo Público Mineiro - The Public Archives of Minas Gerais; files concerning the Ouro Preto Teacher Training School, which are currently kept at the State School Dom Veloso in Ouro Preto; and in the library of the Legislative Assembly of the State of Minas Gerais. The main objects of analysis were the students‟ assessments and results showed that, since the 1880 decade, with the inclusion of subjects bearing pedagogical issues in the syllabus of the Ouro Preto Teacher Training School, there had been the circulation of different types of psychological knowledge such as memory and intellectual faculties, which helped to train teachers and, furthermore, that psychology, as a specific area of knowledge, was already a part of this training.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo investigar os saberes psicológicos que circularam na Escola Normal de Ouro Preto entre 1890 e 1930. Para o trabalho utilizamos o referencial teórico da história da Psicologia e a análise documental. Os documentos consultados foram localizados em três acervos: no Arquivo Público Mineiro; em arquivo referente à Escola Normal de Ouro Preto, que atualmente se encontra na Escola Estadual Dom Veloso em Ouro Preto; e na biblioteca da Assembleia Legislativa do Estado de Minas Gerais. O principal objeto de análise foram as avaliações dos alunos e os resultados mostraram que desde a década de 1880, com a inclusão de matérias de cunho pedagógico no currículo da Escola Normal de Ouro Preto, havia a circulação de diferentes saberes psicológicos, tais como memória e faculdades intelectuais, que auxiliaram na formação de professores e que a Psicologia como área específica de conhecimento também já fazia parte desta formação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMemorandum: Memória E História Em Psicologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistoria da Psicologiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEscolas Normaispt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.subject.otherFormação profissionalpt_BR
dc.subject.otherEducação - Formação de professorespt_BR
dc.titleOs saberes psicológicos e a formação de professores em Minas Gerais entre o final do século XIX e o início do século XXpt_BR
dc.title.alternativeThe psychological knowledge and the training of teachers in Minas Gerais from the late nineteenth century to the early twentieth centurypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6431pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2681-3021pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.