Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69238
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBarbara Antunes Rezendept_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.date.accessioned2024-06-17T20:32:26Z-
dc.date.available2024-06-17T20:32:26Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage226pt_BR
dc.citation.epage233pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015170pt_BR
dc.identifier.issn2317-1782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69238-
dc.description.abstractPurpose: to investigate the auditory temporal aspects in children with poor school performance aged 7-12 years and their association with behavioral aspects, health perception, school and health profiles, and sociodemographic factors. Methods: this is an observational, analytical, transversal study including 89 children with poor school performance aged 7-12 years enrolled in the municipal public schools of a municipality in Minas Gerais state, participants of Specialized Educational Assistance. The first stage of the study was conducted with the subjects’ parents aiming to collect information on sociodemographic aspects, health profile, and educational records. In addition, the parents responded to the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). The second stage was conducted with the children in order to investigate their health self-perception and analyze the auditory assessment, which consisted of meatoscopy, Transient Otoacoustic Emissions, and tests that evaluated the aspects of simple auditory temporal ordering and auditory temporal resolution. Tests assessing the temporal aspects of auditory temporal processing were considered as response variables, and the explanatory variables were grouped for univariate and multivariate logistic regression analyses. The level of significance was set at 5%. Results: significant statistical correlation was found between the auditory temporal aspects and the variables age, gender, presence of repetition, and health self-perception. Conclusion: children with poor school performance presented changes in the auditory temporal aspects. The temporal abilities assessed suggest association with different factors such as maturational process, health self-perception, and school records.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: investigar os aspectos temporais auditivos de crianças de 7 a 12 anos de idade com mau desempenho escolar e a associação com aspectos comportamentais, percepção de saúde, perfil escolar e de saúde e fatores sociodemográficos. Métodos: trata-se de estudo observacional analítico transversal com 89 crianças de 7 a 12 anos de idade, com mau desempenho escolar das escolas públicas municipais de uma cidade do interior de Minas Gerais, participantes dos Atendimentos Educacionais Especializados. A primeira etapa da pesquisa foi realizada com os pais para coleta de informações sobre questões sociodemográficas, perfil de saúde e vida escolar. Além disso, os pais preencheram o Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). A segunda etapa foi realizada com as crianças para investigação da autopercepção de saúde e da avaliação auditiva que constou da meatoscopia, Emissões Otoacústicas Transientes e testes que avaliam os aspectos temporais auditivos de ordenação temporal simples e resolução temporal. Foram consideradas como variáveis respostas os testes que avaliam os aspectos temporais auditivos e as variáveis explicativas foram agrupadas para realização da análise de regressão logística uni e multivariável, considerando o nível de significância de 5%. Resultados: foi encontrada associação com significância estatística entre aspectos temporais auditivos e as variáveis idade, gênero, presença de reprovação e autopercepção de saúde. Conclusão: as crianças com mau desempenho escolar apresentaram alterações dos aspectos temporais auditivos. As habilidades temporais avaliadas sugerem associação a diferentes fatores como: processo maturacional, autopercepção de saúde e histórico escolar.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCoDASpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAudiçãopt_BR
dc.subjectPercepção auditivapt_BR
dc.subjectTestes auditivospt_BR
dc.subjectBaixo rendimento escolarpt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherAudiçãopt_BR
dc.subject.otherPercepção auditivapt_BR
dc.subject.otherTestes auditivospt_BR
dc.subject.otherBaixo rendimento escolarpt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.titleAspectos temporais auditivos de crianças com mau desempenho escolar e fatores associadospt_BR
dc.title.alternativeTemporal auditory aspects in children with poor school performance and associated factorspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/codas/a/ZPgs8hZZJgXhBmS57g44Smb/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4104-5179pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2817-2555pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aspectos temporais auditivos de crianças com mau desempenho escolar e fatores associados.pdf333.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.