Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69240
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBárbara Oliveira Souzapt_BR
dc.creatorIara Guirão Tononpt_BR
dc.creatorEvelyn Vanessa Silva Souzapt_BR
dc.creatorBárbara de Faria Morais Nogueirapt_BR
dc.creatorSilvana Pereira da Silvapt_BR
dc.creatorKaroline Ribeiropt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.date.accessioned2024-06-17T20:33:39Z-
dc.date.available2024-06-17T20:33:39Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage284pt_BR
dc.citation.epage291pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i2p284-291pt_BR
dc.identifier.issn2176-2724pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69240-
dc.description.abstractObjective: to analyze adherence and satisfaction of teachers participating in a Comprehensive Vocal Rehabilitation Program - PIRV. Methods: study carried out with medical records of 31 teachers of the municipal schools of Belo Horizonte - MG, attending in a university extension project. Were analyzed the variables: age, sex, profession time, education cycle, work shifts, number of times the exercises were performed at home, frequency of teacher’s participation in the program and opinion/satisfaction about the PIRV. A descriptive analysis of the data and association measures between variables was made using Chi-Square Test or Fisher’s Exact Test. Results: small number of lacks (0,37) was observed during the program execution period of the PIRV. The most given opinions by the participants were excellent (74,19%). None teacher trained at home the amount of training recommended (84 repetitions). 48.4% of the participants performed the exercises between 41 to 69 repetitions in total. There was no statistical significance in the analysis of association between the variables used in the study and the total number of exercises performed at home. Conclusion: the teachers presented good adherence to the PIRV regarding the presence in the sessions and difficulty in accomplish the exercises at home, according to the recommendation. As for the opinion of the participants, there was satisfaction with the program.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: analisar a adesão e a satisfação de professores participantes de um Programa Integral de Reabilitação Vocal – PIRV. Método: estudo realizado com prontuários de 31 professores da rede municipal de ensino de Belo Horizonte - MG, atendidos em um projeto de extensão universitária. Foram analisadas as variáveis: idade, sexo, tempo de profissão, ciclo de ensino, turnos de trabalho, número de vezes em que os exercícios foram realizados em casa, frequência de participação dos professores e opinião/satisfação sobre o PIRV. Foi realizada a análise descritiva dos dados e medidas de associação entre as variáveis utilizando o teste Qui-Quadrado de Pearson ou Exato de Fisher. Resultados: observou-se um número reduzido de média de faltas (0,37) durante o período de execução do PIRV. Quanto à opinião dada pelos participantes, a maioria foi excelente (74,19%). Nenhum professor executou em casa a quantidade de exercícios recomendados pelo treinamento (84 repetições). 48,4% dos participantes realizaram os exercícios entre 41 a 69 repetições no total. Não houve significância estatística na análise da associação entre as variáveis utilizadas no estudo e o número de exercícios realizados em casa. Conclusão: os professores apresentaram boa adesão ao PIRV quanto à presença nas sessões e dificuldade na realização dos exercícios em casa conforme a recomendação. Quanto à opinião dos participantes, observou-se satisfação em relação ao programa.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista distúrbios da comunicaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subjectDistúrbios da vozpt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectSaúde do trabalhadorpt_BR
dc.subjectSatisfação do pacientept_BR
dc.subjectCooperação do pacientept_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherDistúrbios da vozpt_BR
dc.subject.otherDocentespt_BR
dc.subject.otherSaúde ocupacionalpt_BR
dc.subject.otherSatisfação do pacientept_BR
dc.subject.otherCooperação do pacientept_BR
dc.titleAdesão e satisfação de professores participantes do Programa Integral de Reabilitação Vocalpt_BR
dc.title.alternativeAdherence and satisfaction of teachers participants of the Comprehensive Vocal Rehabilitation Programpt_BR
dc.title.alternativeAdherencia y satisfacción de maestros participantes del Programa Integral de Rehabilitación Vocalpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/30345pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0994-3158pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6569-7900pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2817-2555pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.