Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69244
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorAda Ávila Assunçãopt_BR
dc.creatorSandhi Maria Barretopt_BR
dc.date.accessioned2024-06-17T20:35:21Z-
dc.date.available2024-06-17T20:35:21Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage434pt_BR
dc.citation.epage443pt_BR
dc.identifier.issn2176-2724pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69244-
dc.description.abstractThe voice is fundamental for teaching, given the intense muscle processing that needs to be properly implemented in order to meet classroom demands. High prevalence of voice disorders and absence from work due to voice problems among teachers have been confirmed. The objective of this study was to compare the social representations regarding voice disorders and coping strategies that teachers undergoing speech therapy describe. Eighteen semi-structured interviews were conducted by means of focus groups, and the content was subjected to thematic analysis. In a general manner, the social representations regarding voice disorders and the institutional actions that are associated with these disorders (management and assistance) influence how the problem is announced, recognized and coped with, seen now as occupational dysphonia or as individual illness. A paradox between on the one hand, surveillance of vocal symptoms and incapacity for work; and on the other, denial of such problems, was identified. Converging to literature contribution, the symptom statement is not immediate to its clinical expression, or in spite of declared or assumed such symptoms are relegated to the background by teachers themselves. The disease and symptoms influence the teacher’s ability to respond to the demands of education and the requirements of management. The development of prevention programs and for promotion of voice health will benefit if considered the social representations of dysphonia.pt_BR
dc.description.resumoA voz é fundamental para o exercício da docência, requerendo intenso e adequado processamento muscular para atender à demanda em sala de aula. Elevadas prevalências de distúrbio vocal e falta ao trabalho por causa da voz entre professores tem sido confirmados. O objetivo deste estudo foi comparar as representações sociais sobre o distúrbio vocal e o enfrentamento do problema, elaboradas por professores em tratamento fonoaudiológico. Realizou-se dezoito entrevistas semi-estruturadas por meio de grupos focais, as quais foram submetidas à análise temática. De modo geral, as representações sociais sobre os distúrbios da voz e as ações institucionais a ele associadas (gestão e assistência) influenciam a declaração, o reconhecimento e o enfrentamento do problema, opostamente visto como disfonia ocupacional e doença individual. Identificou-se um paradoxo entre a vigência tanto de sintomas vocais quanto de incapacidade para o trabalho e a negação de tais problemas. Os professores priorizam os objetivos do ensino, dos alunos e da sala de aula, em detrimento da própria saúde. Os resultados apresentados podem fornecer pistas para a elaboração de programas de prevenção e de promoção da saúde vocal dos professores.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista distúrbios da comunicaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDistúrbios da vozpt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectGrupos focaispt_BR
dc.subjectFonoterapiapt_BR
dc.subject.otherDistúrbios da vozpt_BR
dc.subject.otherDocentespt_BR
dc.subject.otherFonoterapiapt_BR
dc.titleDistúrbios da voz: representações sociais por professores em tratamento fonoaudiológicopt_BR
dc.title.alternativeVoice disorders: social representations by teachers in speech therapypt_BR
dc.title.alternativeTrastornos de la voz: representaciones sociales por profesores en el tratamiento fonoaudiológicopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/dic/article/view/28110pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2817-2555pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-0422pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7383-7811pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.