Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69254
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLaís Flávia Carvalho Moreirapt_BR
dc.creatorMarina Garcia de Souza Borgespt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.date.accessioned2024-06-18T15:52:21Z-
dc.date.available2024-06-18T15:52:21Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage595pt_BR
dc.citation.epage604pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2176-2724.2020v32i4p595-604pt_BR
dc.identifier.issn2176-2724pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69254-
dc.description.abstractObjective: Identify and analyze the prevalence of phonological variations and the association with social health determinants in the children who were attended in a phonological evaluation and diagnostic clinic. The children were from four to ten years old. Methods: Analysis of medical records of 74 children who were phonologically evaluated from 2010 to 2014. Sociodemographic data such as age, sex, family income, per capita income, parents and patient education, living area, as well as final result of the Phonology Test of Children’s Language Test – PTCLT - was collected. The records included were those from children from four to ten years old who took the test and had complete anamnesis and assessment reports. Medical records of children with evidence of intellectual disability, hearing impairment or visual impairment and neuropsychiatric disorders were excluded. The analysis of the data was done through frequency distribution and central tendency and dispersion measurements, and Pearson and Mann-Whitney chi-square tests were used for the associations. This study was approved by the Research Ethics Committee, as well as the request for exemption from the TCLE. Results: The association analysis allowed verifying the existence of statistical significance relation between the phonological evaluation result with mother’s education as well as the father’s education. The other associations did not reveal statistically relevant information. Conclusions: It should be stressed the importance of the speech and language pathology work in public schools and public health centers, due to the association between the phonological evaluation final result and the parents’ education.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Identificar e analisar a prevalência de alterações fonológicas e sua associação com os determinantes sociais em saúde em crianças de quatro a dez anos de idade atendidas em um ambulatório de avaliação e diagnóstico fonoaudiológicos. Métodos: Análise de prontuários de 74 crianças que passaram por avaliação fonoaudiológica entre 2010 e 2014. Coletaram-se dados sociodemográficos referentes à idade, gênero, renda familiar e per capita, escolaridade parental e do paciente, local de residência, além do resultado da prova de fonologia do Teste de Linguagem Infantil ABFW. Os prontuários incluídos foram os de crianças com idade entre quatro e dez anos, que foram submetidas à prova e que possuíam relatórios de anamnese e avaliação completos. Foram excluídos prontuários de crianças com evidências de deficiência intelectual, auditiva ou visual e distúrbios neuropsiquiátricos. Analisaram-se os dados por meio de distribuição de frequências e medidas de tendência central e dispersão, e para as associações foram utilizados os testes Qui-quadrado de Pearson e Mann-Whitney. Este estudo recebeu aprovação de Comitê de Ética em Pesquisa e dispensa de utilização do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido. Resultados: Houve associação com significância estatística entre o resultado da avaliação fonológica e escolaridade materna e paterna. As demais associações não revelaram valores estatisticamente significativos. Conclusões: Destaca-se a importância da atuação fonoaudiológica na rede pública de ensino e saúde, haja vista a associação encontrada. Foi elevado o número de resultados da avaliação que mostraram alterações fonológicas nas crianças.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista distúrbios da comunicaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subjectDeterminantes sociais da saúdept_BR
dc.subjectTranstorno fonológicopt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectAssociaçãopt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherDeterminantes sociais da saúdept_BR
dc.subject.otherTranstorno fonológicopt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherAssociaçãopt_BR
dc.titleAlterações fonológicas e determinantes sociais: casos atendidos em um ambulatório de avaliação fonoaudiológicapt_BR
dc.title.alternativePhonological changes and social determinants: cases seen at a speech therapy assessment clinicpt_BR
dc.title.alternativeCambios fonológicos y determinantes sociales: casos dela practica ambulatoria de evaluación en fonoaudiologíapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/46694pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4973-0560pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2817-2555pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4104-5179pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.