Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69258
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndrezza Gonzales Escarcerept_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.creatorSirley Alves da Silva Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2024-06-18T15:53:54Z-
dc.date.available2024-06-18T15:53:54Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage429pt_BR
dc.citation.epage438pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015154pt_BR
dc.identifier.issn2317-1782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69258-
dc.description.abstractPurpose: To analyze the correlation between the satisfaction of professionals from the Hearing Health Care network in two micro-regions of Minas Gerais state and the sociodemographic profile, work process, and work performance in the health service. Methods: This is a cross-sectional, observational, analytic study with a non-probabilistic sample including 34 professionals from the Hearing Health Care services. Data collection occurred through individual interviews in the municipality of professional practice. Associations between the Professional Satisfaction variable and the explanatory variables Sociodemographic Data, Work Routine, and Developed Actions were conducted. Results: Professionals with graduate studies were more satisfied with the human resources policy and the activities developed, whereas health civil servants showed more satisfaction with the wage policy and the work schedule. The correlation analysis between work process and satisfaction revealed a moderate positive correlation between items such as Health Promotion Actions, Satisfaction with Diagnostic Equipment, and Satisfaction with Maintenance Equipment. Conclusion: The present study revealed a higher level of satisfaction among professionals with graduate studies (human resources policy and activities developed) and civil servants (wage policy and work schedule). The relevance of this study lies on the important role that health professionals play on the Health Care Network. Additionally, the study of satisfaction level can provide a search for improvements, considering that satisfied professionals not only improve service quality, but also show greater creativity, commitment, and performance.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Analisar a correlação entre satisfação de profissionais da Rede de Atenção à Saúde Auditiva de duas microrregiões de Minas Gerais com perfil sociodemográfico, processo de trabalho e atuação no serviço de saúde. Método: Estudo observacional analítico do tipo transversal, com amostra não probabilística composta por 34 profissionais vinculados aos Serviços de Atenção à Saúde Auditiva de duas microrregiões de Minas Gerais. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas individuais no município de atuação do profissional. Foram realizadas associações entre a variável resposta Satisfação do Profissional com as variáveis explicativas Dados sociodemográficos, Rotina de trabalho e Ações desenvolvidas. Resultados: Profissionais com pós-graduação estavam mais satisfeitos com política de Recursos Humanos e atividades desenvolvidas e os concursados com política salarial e agenda. Já a análise de correlação entre processo de trabalho e satisfação revelou correlação positiva de magnitude moderada entre os itens Ações de promoção de saúde e Satisfação com equipamentos de diagnóstico e Satisfação com manutenção de equipamentos. Conclusão: O presente estudo evidenciou maior nível de satisfação entre os profissionais com pós-graduação (política de recursos humanos e atividades desenvolvidas) e concursados (política salarial e agenda). Destaca-se a importância do estudo, devido ao papel fundamental que o profissional de saúde desempenha dentro da Rede. Além disso, o estudo do grau de satisfação pode proporcionar busca por melhorias, uma vez que o profissional satisfeito não só melhora a qualidade do serviço, como também apresenta maior criatividade, comprometimento e rendimento.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCoDASpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAudiçãopt_BR
dc.subjectSatisfação no empregopt_BR
dc.subjectSistema Único de Saúdept_BR
dc.subjectAvaliação de serviços de saúdept_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherAudiçãopt_BR
dc.subject.otherSatisfação no empregopt_BR
dc.subject.otherSistema Único de Saúdept_BR
dc.subject.otherPesquisa sobre serviços de saúdept_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.titleProcesso de trabalho, atuação e perfil de profissionais de uma Rede de Saúde Auditiva: referência para satisfaçãopt_BR
dc.title.alternativeWork process, performance and professional profile of a Hearing Health Network: reference for satisfactionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/codas/a/Ws6C3SgyLv58KgvcVmHwpKf/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4104-5179pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3705-9471pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.