Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69273
Type: Artigo de Periódico
Title: The perspective of deaf patients on health care
Other Titles: A perspectiva do paciente surdo acerca do atendimento à saúde
Authors: Regiane Ferreira Rezende
Leonor Bezerra Guerra
Sirley Alves da Silva Carvalho
Abstract: Purpose: to learn the deaf people’s perspective on the improvements needed in this population’s health care. Methods: an observational, cross-sectional study conducted with 124 deaf people who answered a semi-structured questionnaire to characterize the sample (age, sex, and means of communication) and collect answers to the open question: “Do you have any suggestion to improve the health care for the deaf?” - which was answered either in writing or in the Brazilian Sign Language (Libras). A descriptive analysis was conducted to characterize the sample, as well as a quantitative and qualitative content analysis (thematic-categorical), to identify categories and occurrence frequency of the content in the answers to the open question. Results: the sample’s mean age was 44 years (standard deviation 15, minimum 18, and maximum 70 years), 65% were women, and 78% used Libras to communicate. Most of the participants (83%) answered the open question in writing. Six theme categories were identified: 1) Needed improvements; 2) Communication barriers); 3) Health promotion; 4) Autonomy; 5) Achievements; and 6) Law. Conclusion: the results reveal a need for improvements in the health care of deaf people. The perspective of the studied deaf population is based on their desire to gain autonomy, overcome communication barriers, and have access to information, aiming at health promotion.
Abstract: Objetivo: conhecer a perspectiva do surdo quanto às melhorias necessárias no atendimento à saúde para essa população. Métodos: estudo observacional transversal realizado com 124 surdos que responderam a questionário semiestruturado, visando caracterizar amostra (idade, sexo e tipo de comunicação) e coletar resposta à questão aberta: “Você tem alguma sugestão para melhorar o atendimento de saúde ao surdo?, respondida nas modalidades escrita ou Língua Brasileira de Sinais (Libras). Realizou-se análise descritiva para caracterização da amostra e análise quanti-qualitativa de conteúdo (temático-categorial), para identificação de categorias e frequência de ocorrência dos conteúdos das respostas à questão aberta. Resultados: amostra apresentou média de idade de 44 anos (desvio padrão: 15, mínima de 18 e máxima de 70 anos), sendo 65% mulheres e 78% usuários de Libras. A maioria dos participantes (83%) respondeu à questão aberta na modalidade escrita. Foram identificadas seis categorias temáticas: 1) Necessidade de melhorias; 2) Barreiras de comunicação); 3) Promoção da saúde; 4) Autonomia; 5) Conquistas; e 6) Legislação. Conclusão: os resultados evidenciaram necessidade de melhorias no atendimento à saúde do usuário surdo. A perspectiva da população surda estudada é pautada no desejo de autonomia, de superação das barreiras de comunicação e de acesso à informação visando promoção da saúde.
Subject: Linguagem de sinais
Sistema Único de Saúde
Acessibilidade aos serviços de saúde
Saúde pública
Fonoaudiologia
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1982-0216/20212320620
URI: http://hdl.handle.net/1843/69273
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/kZtDr6C98zW6PDQPCvnnJRs/?lang=en#
metadata.dc.relation.ispartof: Revista CEFAC
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