Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69274
Type: Artigo de Periódico
Title: Satisfaction of deaf patients with the health care
Other Titles: Satisfação do usuário surdo com o atendimento à saúde
Authors: Regiane Ferreira Rezende
Leonor Bezerra Guerra
Sirley Alves da Silva Carvalho
Abstract: Purpose: to investigate the satisfaction of deaf people in relation to the health services, to characterize the sample regarding sociodemographic, socioeconomic, and self-perception of deafness, and to verify if there is an association between satisfaction with care, communication, professionals, and self-perception of deafness. Methods: an observational, cross-sectional study conducted with a semi-structured questionnaire in 74 deaf adults. A descriptive analysis of the characterization of the sample and attendance, and an analysis of the association between satisfaction, professionals, self-perception, service used, and schooling level was performed, using the chi-square test. The level of significance adopted was 5%. Results: the sample was composed mainly of women (66.2%), 18 to 28 years old (46.5%), of socioeconomic class D (51.3%), having finished high school (56.76%), and employed as an office assistant or typist (90%), 63.5% self-declared as deaf, 51.3% were bilingual, and 54.4% were not satisfied with the medical care. There was a statistically significant difference between the level of satisfaction of the volunteers with the health care received in relation to the different health professionals who attended them (p< 0.05). Conclusion: most of the population was not satisfied with medical care, although this service was most sought. The type of communication used by the professionals and the presence of an interpreter were not effective. It is necessary to implement strategies to ensure accessibility and comprehensive careto this population.
Abstract: Objetivo: investigar a satisfação de surdos em relação aos Serviços de Saúde, caracterizar a amostra quanto aos aspectos sóciodemográficos, sócioeconômicos e auto declaração da surdez e verificar se há associação entre satisfação com o atendimento, comunicação, profissional, e autodeclaração da surdez. Métodos: estudo observacional transversal realizado com questionário semiestruturado, em 74 adultos surdos. Foi realizada análise descritiva da caracterização da amostra e do atendimento e análise de associação entre satisfação, profissional, autodeclaração, serviço utilizado e escolaridade, por meio do Qui-quadrado. O nível de significância adotado foi de 5%. Resultados: a amostra foi composta, prioritariamente, por mulheres (66,2%) entre 18 e 28 anos (46,5%), de classe D (51,3%), com ensino médio (56,76%), auxiliares de escritório ou “digitadoras” (90%). 63,5%, se autodeclara “surdo”, 51,3% é bilíngue e 54,4% não está satisfeito com o atendimento médico. Houve diferença estatisticamente significante entre a satisfação e o atendimento dos diversos profissionais (p< 0,05). Conclusão: a maioria da população não se mostrou satisfeita com o atendimento médico, embora este tenha sido o mais procurado. A modalidade de comunicação utilizada pelos profissionais e a presença de intérprete não foram efetivas. É necessária a implementação de estratégias para garantir a acessibilidade e integralidade à saúde dessa população.
Subject: Satisfação do paciente
Acessibilidade aos serviços de saúde
Barreiras de comunicação
Fonoaudiologia
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1982-0216/20202258119
URI: http://hdl.handle.net/1843/69274
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/h7fStWK6LszDqBLNNrYQkDf/#
metadata.dc.relation.ispartof: Revista CEFAC
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Satisfaction of deaf patients with the health care.pdf203.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.