Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSara Shirley Belo Lançapt_BR
dc.creatorMarcelo Pellizzaro Dias Afonsopt_BR
dc.creatorRaphael Augusto Teixeira de Aguiarpt_BR
dc.creatorÂngela Moreirapt_BR
dc.creatorEdgard Antônio Alves de Paivapt_BR
dc.creatorJanaína Nerespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-04T15:42:25Z-
dc.date.available2024-07-04T15:42:25Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage125pt_BR
dc.citation.epage135pt_BR
dc.identifier.issn2178-7085pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69674-
dc.description.abstractThis article aims to present the theoretical and methodological foundations used to develop a self-instructional, distance learning course focused on medical professionals who work in rural areas. The course was developed considering, as its theoretical framework, the theory of meaningful learning and problem-posing education, as well as the fixed instructional design model and the ADDIE-model (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate). Through this initiative, we attempted to contribute to the expansion of knowledge and the dissemination of open educational resources regarding rural areas, aiming to improve the quality of health care in this context.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo busca apresentar os fundamentos teóricos e metodológicos utilizados na produção de um curso na modalidade à distância, autoinstrucional voltado para profissionais médicos que atuam no cuidado à saúde de populações que residem em áreas rurais. A construção do curso foi norteada pela teoria da aprendizagem significativa e educação problematizadora, integradas ao modelo de design instrucional fixo e modelo ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate) como referenciais metodológicos propostos para desenvolvimento de cursos presenciais e à distância. Buscou-se, com esta iniciativa, contribuir para a ampliação do conhecimento e a disseminação de recursos educacionais abertos sobre a temática, colaborando, assim, para a melhoria da qualidade dos serviços em saúde.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSaúde & transformação socialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDistance educationpt_BR
dc.subjectHealth of the rural populationpt_BR
dc.subjectHealth educationpt_BR
dc.subject.otherEducação a distânciapt_BR
dc.subject.otherSaúde da população ruralpt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.titleEducação à distância e saúde das populações rurais: uma contribuição para a educação de médicos que atuam em áreas rurais no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeDistance education and health of rural populations: a contribution to the education of physicians working in rural areas in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/6318pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2331-6027pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5285-1742pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0318-1068pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.