Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/69674
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Sara Shirley Belo Lança | pt_BR |
dc.creator | Marcelo Pellizzaro Dias Afonso | pt_BR |
dc.creator | Raphael Augusto Teixeira de Aguiar | pt_BR |
dc.creator | Ângela Moreira | pt_BR |
dc.creator | Edgard Antônio Alves de Paiva | pt_BR |
dc.creator | Janaína Neres | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T15:42:25Z | - |
dc.date.available | 2024-07-04T15:42:25Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.citation.volume | 13 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 125 | pt_BR |
dc.citation.epage | 135 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2178-7085 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/69674 | - |
dc.description.abstract | This article aims to present the theoretical and methodological foundations used to develop a self-instructional, distance learning course focused on medical professionals who work in rural areas. The course was developed considering, as its theoretical framework, the theory of meaningful learning and problem-posing education, as well as the fixed instructional design model and the ADDIE-model (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate). Through this initiative, we attempted to contribute to the expansion of knowledge and the dissemination of open educational resources regarding rural areas, aiming to improve the quality of health care in this context. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo busca apresentar os fundamentos teóricos e metodológicos utilizados na produção de um curso na modalidade à distância, autoinstrucional voltado para profissionais médicos que atuam no cuidado à saúde de populações que residem em áreas rurais. A construção do curso foi norteada pela teoria da aprendizagem significativa e educação problematizadora, integradas ao modelo de design instrucional fixo e modelo ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate) como referenciais metodológicos propostos para desenvolvimento de cursos presenciais e à distância. Buscou-se, com esta iniciativa, contribuir para a ampliação do conhecimento e a disseminação de recursos educacionais abertos sobre a temática, colaborando, assim, para a melhoria da qualidade dos serviços em saúde. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Saúde & transformação social | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Distance education | pt_BR |
dc.subject | Health of the rural population | pt_BR |
dc.subject | Health education | pt_BR |
dc.subject.other | Educação a distância | pt_BR |
dc.subject.other | Saúde da população rural | pt_BR |
dc.subject.other | Educação em saúde | pt_BR |
dc.title | Educação à distância e saúde das populações rurais: uma contribuição para a educação de médicos que atuam em áreas rurais no Brasil | pt_BR |
dc.title.alternative | Distance education and health of rural populations: a contribution to the education of physicians working in rural areas in Brazil | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/6318 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2331-6027 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5285-1742 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-0318-1068 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Educação à distância e saúde das populações rurais_ uma contribuição para a educação de médicos que atuam em áreas rurais no Brasil.pdf | 289.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.