Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69822
Type: Artigo de Periódico
Title: A recreação e o lazer como saberes em construção nas escolas iniciais de educação física de Minas Gerais (1952 a 1962)
Other Titles: Recreation and Leisure as knowledge under construction in the initial Physical Education Schools of Minas Gerais (1952 to 1962)
Authors: Hilton Fabiano Boaventura Serejo
Mauro Lúcio Maciel Junior
Hélder Ferreira Isayama
Abstract: O objetivo desse texto foi compreender os discursos relacionados à recreação na Escola de Educação Física de Minas Gerais (EEFMG), no período de 1952 a 1962. Analisamos os discursos manifestos sobre a recreação antes de esse saber ser disciplinarizado na EEFMG. A apreciação dos dados encontrados se deu através da análise de discurso sob a perspectiva arqueológica de Foucault. Analisando os discursos, observamos que os significados sobre a recreação estavam demarcados pelos enunciados interesse e prazer. Foi evidenciada uma associação entre jogos, recreação e infância, onde se manifestaria uma abordagem técnica e metodológica. A recreação se entrecruzaria com os discursos biológico, psicológico e sociológico e seria uma tentativa de superar uma perspectiva biológica presente na formação da época.
Abstract: The objective of this research was to understand the discourses related to recreation in the Escola de Educação Física de Minas Gerais (EEFMG), from 1952 to 1962. We analyzed the manifest speeches about the recreation before this to be disciplinarized in the EEFMG. The appreciation of the data found occurred through discourse analysis under the archaeological perspective of Foucault. Analyzing the discourses, we noted that the meanings about recreation were demarcated by the statements of interest and pleasure. It was evidenced an association between games, recreation and childhood, where a technical and methodological approach would be manifested. Recreation is related to biological, psychological and sociological discourses and would be an attempt to overcome a biological perspective present in the formation of the time.
Subject: Lazer
Educação Física - estudo e ensino
Recreação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/69822
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://revistas.ufrj.br/index.php/Recorde/article/view/14338
metadata.dc.relation.ispartof: Recorde: Revista de História do Esporte
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A RECREAÇÃO E O LAZER COMO SABERES EM CONSTRUÇÃO NAS ESCOLAS INICIAIS.pdf454.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.