Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69872
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dc.creatorMillena Jardim Vieirapt_BR
dc.creatorPedro Henrique Durães Guimarãespt_BR
dc.creatorLumena Thaís Vimieiro Melopt_BR
dc.creatorJuliana Vilela Bastospt_BR
dc.creatorRicardo Reis Oliveirapt_BR
dc.creatorPatricia Valente Araujopt_BR
dc.date.accessioned2024-07-09T15:00:13Z-
dc.date.available2024-07-09T15:00:13Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1691pt_BR
dc.identifier.issn2595-0274pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69872-
dc.description.abstractThe National Humanization Policy was created in 2003 by the Ministry of Health. This policy emerged due to the need to expand the health model based on the disease-healing axis classification, to a model that collectively addressed the family and the community, respecting the context in which they live and their life experiences. Consequently, this led to the change in the action/attendance strategies and the SUS management becoming a priority. The aim of this article was to report the implementation of welcoming practices for users seeking clinical care at the School of Dentistry of Federal University of Minas Gerais (FAO-UFMG). Based on the creation of the extension project “Welcoming and User Guidance of FAO-UFMG,” in August 2017, quantitative data related to the main complaint and referral of patients were collected from the specific clinical files of the project. Analysis of these data made it possible to note that users began to be cared for in a more humanized, welcoming, and respectful manner, with higher quality, and improved delineation of their therapeutic trajectory. The actions implemented also had a positive impact on the operational logistics of the sector responsible for receiving patients, on the care provided by the professionals involved in health care and on student learning, thereby contributing to the consolidation of the project, based on the pillars of extension.pt_BR
dc.description.resumoA Política Nacional de Humanização (PNH) foi criada em 2003 pelo Ministério da Saúde, em meio à necessidade de se ampliar o convencional modelo sanitário baseado no eixo doença-cura para um modelo que abordasse, de maneira coletiva, a família e a comunidade. A modificação das estratégias de atuação/atendimento e da gestão do Sistema Único de Saúde (SUS) tornou-se, então, uma prioridade. O objetivo desse artigo foi relatar a implementação das práticas de acolhimento para os usuários que buscam atendimento clínico na Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (FAO-UFMG). A partir da criação do projeto de extensão “Acolhimento e Orientação ao Usuário da FAO-UFMG”, em agosto de 2017, dados quantitativos relacionados à queixa principal e encaminhamento dos pacientes foram coletados das fichas clínicas específicas do projeto. Da análise desses dados, foi possível perceber que os usuários passaram a ser atendidos de forma mais humanizada, acolhedora, respeitosa e com maior qualidade, tendo sua trajetória terapêutica mais bem delineada. As ações implementadas também repercutiram positivamente na logística de funcionamento do setor responsável pela recepção dos pacientes, no cuidado prestado pelos profissionais envolvidos na atenção à saúde e no aprendizado dos alunos, contribuindo para a consolidação do projeto, pautado nos pilares da extensão.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA RESTAURADORApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da ABENOpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectRelações comunidade-instituiçãopt_BR
dc.subjectTriagempt_BR
dc.subjectAcolhimentopt_BR
dc.subjectOdontologiapt_BR
dc.subjectSistema Único de Saúdept_BR
dc.subject.otherSaúdept_BR
dc.subject.otherRelações comunidade-instituiçãopt_BR
dc.subject.otherTriagempt_BR
dc.subject.otherAcolhimentopt_BR
dc.subject.otherOdontologiapt_BR
dc.subject.otherSistema Único de Saúdept_BR
dc.titleAcolhimento na Faculdade de Odontologia da UFMG: humanização no atendimento dos pacientespt_BR
dc.title.alternativeWelcoming Services at the School of Dentistry of UFMG: humanizing care in patient accesspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1691pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5310-6659pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9413-5595pt_BR
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