Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/69931
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O lazer e a atuação de estudantes como educadores universitários no programa escola da família |
Other Titles: | The leisure and the acting of students as university educators in the school of the family program |
Authors: | Cathia Alves Hélder Ferreira Isayama |
Abstract: | Essa pesquisa teve como objetivo compreender os conhecimentos e discursos disseminados sobre lazer por meio da ação dos educadores universitários e descrever os modos de ser desses sujeitos. Como estratégia de investigação, foram utilizadas a revisão bibliográfica e a imersão no campo, que teve como instrumento para coleta de dados a observação e entrevistas com doze educadores universitários. Para tratamento dos dados, recorremos à análise de discurso foucaultiana. Quanto aos educadores universitários, os discursos demonstram preocupação em manter a bolsa de estudos e oferecer segurança às crianças e adolescentes que frequentam o espaço da escola. Ao atuar no PEF, os educadores aprendem aspectos pessoais, relacionados à autonomia, empatia e respeito às diferenças; e aspectos profissionais, referentes a regras, gestão de tempo, pessoas e recursos. |
Abstract: | This research had as main goal to investigate to understand the knowledge and the disseminated speeches regarding recreation performed by undergraduate students. As investigational strategy, we performed a bibliographic review, document analysis and field immersion – that had observation and interview with twelve college students educators as an instrument for the data collection. To analyze the data, I recurred to the Foucaultian discourse analysis. As per the college students, the discourses demonstrate a concern on maintain the scholarship received and to offer security to the children and teenagers that frequent the school environment. When acting on the PEF, the educators learn: personal aspects, related to autonomy, empathy, and to respect the differences; as well as professional aspects, regarding rules, time, people and resources management. |
Subject: | Lazer Políticas públicas Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.35699/1981-3171.2017.1683 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/69931 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1683 |
metadata.dc.relation.ispartof: | LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O LAZER E AATUAÇÃO DEESTUDANTES COMOEDUCADORES UNIVERSITÁRIOS NO PROGRAMA ESCOLA DA FAMÍLIA.pdf | 296.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.