Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70174
Type: Artigo de Periódico
Title: Sociodiscursive representations about leprosy in educational campaigns: implications on stigma reduction
Other Titles: Representações sociodiscursivas sobre a hanseníase em campanhas educativas: implicações na redução do estigma
Authors: Elis Oliveiraarantes
Francisco Carlos Félix Lana
Abstract: Objectives: to analyze the socio-discursive representations about leprosy produced in posters of educational campaigns of the Brazilian Ministry of Health. Methods: a documentary and discursive research about posters of campaigns about leprosy produced by the Brazilian Ministry of Health and available on Google Search Images. For the analysis, we used the Critical Discourse Analysis approach and the Grammar of Visual Design. Results: the socio discursive representations of leprosy are based on the biomedical ideology, through a normative-curative discourse that focuses on the dermatological manifestations of the disease. Regarding the construction of the compositional space, there are posters that emphasize the meaning that the disease does not prevent affectionate relationships, and others highlight as “new” the clinical manifestations of the disease. Final Considerations:the normative-curative discourse produced in the campaigns is not enough to face stigma related to the disease. For leprosy to be understood as a common chronic disease, it is first necessary to fight the “social leprosy”: the stigma
Abstract: Objetivos: analisar as representações sociodiscursivas sobre hanseníase produzidas em cartazes de campanhas educativas do Ministério da Saúde do Brasil. Métodos: pesquisa documental e discursiva acerca de cartazes de campanhas sobre hanseníase produzidas pelo Ministério da Saúde do Brasil e disponibilizadas no Google Search Imagens. Para análise, usou-se a abordagem da Análise Crítica do Discurso e a Gramática do Design Visual. Resultados: as representações sociodiscursivas sobre hanseníase se pautam na ideologia biomédica, mediante um discurso normativo-curativista que focaliza as manifestações dermatológicas da doença. Com relação à construção do espaço composicional, há cartazes que enfatizam a significação de que a doença não impede relações de afeto, e outros remarcam como “novo” as manifestações clínicas da doença. Considerações Finais: o discurso normativo-curativista produzido nas campanhas não é suficiente para enfrentar estigma relacionado à doença. Para a hanseníase ser compreendida como uma doença crônica comum, é necessário, antes, combater a “lepra social”: o estigma
Subject: Leprosy
Health Communication
Health Education
Social Stigma
Communications Media
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/0034-7167-2021-0410
URI: http://hdl.handle.net/1843/70174
Issue Date: 26-Nov-2021
metadata.dc.url.externa: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0410
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Enfermagem
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sociodiscursive representations about leprosy in educational pdfa.pdf415.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.