Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70249
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Etnografia em educação farmacêutica |
Other Titles: | Ethnography in pharmacy education |
Authors: | Bruna Santos Píramo Fernanda Kelly Marcelino e Oliveira Kirla Barbosa Detoni Simone de Araújo Medina Mendonça |
Abstract: | Esta pesquisa visou identificar, descrever e analisar estudos que empregaram a etnografia na área de educação farmacêutica, utilizando o método de revisão narrativa da literatura. A busca foi realizada em revistas científicas especializadas e relevantes na área de educação farmacêutica e de educação de profissionais de saúde e em bases de dados secundárias. Foram selecionados cinco artigos que atenderam ao critério de inclusão, excluindo-se os artigos que apenas apresentavam discussões teóricas e metodológicas. Estes foram analisados quanto às características clássicas de um estudo etnográfico: processo de coleta de dados em longo prazo, uso de observação participante, realização nos ambientes naturais, múltiplos métodos de coletas de dados e aplicação do princípio da reflexividade. Os cinco artigos abrangeram a temática de educação farmacêutica no cuidado ao paciente; relação à metodologia, apenas dois apresentavam todas as características descritas acima. É sugerido, portanto, que estudos futuros sejam desenvolvidos no campo da educação farmacêutica com observância de tais características, aumentando o rigor e a qualidade dos resultados. |
Abstract: | This research is a literature review that aimed to identify, describe and analyze studies that employed ethography in pharmacy education. The search was carried out in relevant scientific journals in the field of pharmacy education and health care professional education and in secondary databases. Five papers met the inclusion criteria, excluding papers that only presented theoretical and methodological discussions. They were analyzed according to the classic ethnographic characteristics: observational data collection process, the use of participant observation, the occurrence in natural environments, the use of multiple methods of date collection and the application of the reflexivity. The five studies cover pharmacy education in patient care. Regarding the methodology, only two studies presented all the characteristics described above. It is suggested, therefore, that future studies be developed in the field of pharmacy education with observation of such characteristics, increasing the rigor and quality of the results. |
Subject: | Antropologia cultural Estudantes de farmácia Equipe de assistência ao paciente |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIAL |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i12.34613 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/70249 |
Issue Date: | 23-Sep-2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34613 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Research, Society and Development |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Etnografia em educação farmacêutica.pdf | 93.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.