Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70302
Type: Artigo de Periódico
Title: Historicity of nursing graduate studies in brazil: an analysis of the sociology of the professions
Other Titles: Historicidade da pós-graduação em enfermagem no Brasil: uma análise da sociologia das profissões
Authors: Fernanda Alves Dos Santoscarregal
Biannka Melo Dos Santos
Helena Pereira de Souza
Fernanda Batista Oliveira Santos
Maria Angélica de Almeida Peres
Maria Itayra Coelho de Souza Padilha
Abstract: Objectives: to analyze the scientific productions about the history of graduate studies in Brazilian nursing in the light of Eliot Freidson’s Sociology of the Professions. Methods:an integrative review, carried out in the databases indexed in Virtual Health Library. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses recommendations were followed. Thematic content analysis and Eliot Freidson’s concepts were adopted. Results: two categories emerged: “Institutionalization of graduate courses in Brazilian nursing”, highlighting the historical process of professionalization in nursing through transition from empirical to professional care, subsidized by the monopoly of the construction of one’s own knowledge; “The scientific production of graduate nursing in Brazil”, showing the strengthening of a new generation of nurse researchers, given the greater scientificity in teaching due to implementation of graduate studies. Final Considerations: the analyzes present the historicity of graduate studies’ institutionalization, supporting the understanding of professionalization outlines of Brazilian nursing.
Abstract: Objetivos: analisar as produções científicas acerca da história da pós-graduação em enfermagem brasileira à luz da Sociologia das Profissões de Eliot Freidson. Métodos: revisão integrativa, realizada nas bases indexadas na Biblioteca Virtual da Saúde. Seguiram-se as recomendações da Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. Adotaram-se a Análise de Conteúdo Temática e as concepções de Eliot Freidson. Resultados: elencaram-se duas categorias: “Institucionalização da pós-graduação em enfermagem brasileira”, ressaltando o processo histórico da profissionalização da enfermagem pela transição de um cuidado empírico para o profissional, subsidiado pelo monopólio da construção de saber próprio; “A produção científica da pós-graduação em enfermagem no Brasil”, evidenciando o fortalecimento da nova geração de enfermeiros pesquisadores no país, visto a maior cientificidade no ensino pela implantação da pós-graduação. Considerações Finais: as análises apresentam a historicidade da institucionalização da pós-graduação subsidiando a compreensão dos delineamentos da profissionalização da enfermagem brasileira
Subject: Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
História da Enfermagem
Enfermagem
Revisão
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/0034-7167-2019-0827
URI: http://hdl.handle.net/1843/70302
Issue Date: 5-Sep-2021
metadata.dc.url.externa: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0827
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Enfermagem
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