Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70306
Type: Artigo de Periódico
Title: A elaboração de um audiolivro como recurso didático para a educação financeira de alunos com baixa visão
Other Titles: Construction of an audiobook as a teaching resource for the financial education of students with partial vision
Authors: Valéria Rosa Farto Lopes
Carlos Cesar Garcia Freitas
Jáima Pinheiro de Oliveira
Abstract: O objetivo desse estudo foi criar um recurso didático, em formato de audiolivro, para o ensino da Educação Financeira direcionado a alunos com baixa visão, de modo que atendesse suas demandas e especificidades. Essa produção partiu de uma narrativa fictícia do universo infantil e fez uso de diferentes elementos de sonoplastia. Participaram da pesquisa cinco estudantes, regularmente matriculados em turmas do terceiro ao sétimo anos da rede pública de ensino do estado de São Paulo e que também frequentavam, no contraturno, uma sala de recursos multifuncionais. A criação e a utilização deste recurso didático geraram diferentes possibilidades de leitura, interpretação e apropriação dos conteúdos pelos leitores, tanto para aqueles com deficiência visual, como para os que não possuíam alteração visual.
Abstract: The aim e of the study was to create a didactic resource, in audiobook format, for the teaching of Financial Education directed to students with partial vision, considerer his demands and specificities. The production was based on a fictional narrative from the children's universe and made use of different sound elements. Five students participated in the research, regularly enrolled in classes from the third to the seventh grade of the public school system in the state of São Paulo and who also attended, in the opposite period, a multifunctional resources room. The creation and use of this didactic resource generated different possibilities for reading, interpretation and appropriating the contents by readers, both for those with visual impairment and for those who did not have visual impairment.
Subject: Inclusão escolar
Educação financeira
Deficiência visual
Formação de professores
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p350-376
URI: http://hdl.handle.net/1843/70306
Issue Date: 27-Apr-2022
metadata.dc.url.externa: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12052
metadata.dc.relation.ispartof: Debates em Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.