Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70408
Type: Monografia (especialização)
Title: Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
Authors: Ariane da Silva Paranaguá Peixoto
First Advisor: Leiva de Figueiredo Viana Leal
First Referee: Cris ane Dias Gonçalves Paula
Second Referee: Francis Arthuso Paiva
Abstract: O presente estudo consiste em uma pesquisa qualitativa, de cunho descritivo, cujo objetivo é propor reflexão sobre a necessidade de que a produção de texto na escola possa se valer do gênero discursivo Tirinha como fonte de seleção de argumentos para a produção de textos. Propõe, assim, promover uma reflexão voltada à análise do impacto da leitura de tiras como recurso pedagógico na melhoria da habilidade de escrita argumentativa em alunos do Ensino Fundamental Anos Finais. Para tal, busca teóricos como Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Platão (2001), Koch & Elias (2014), bem como encontra em Geraldi (1984) as orientações para a condução da produção de texto. Apresenta uma breve análise sobre os textos argumentativos e gênero tirinha, com o objetivo de refletir sobre a formação do aluno escritor de textos, a partir de atividades de leitura, argumentação oral e escrita, interpretação e intertextualidade, baseada em tirinhas. Parte da pesquisa encontra-se, metodologicamente, o eixo do trabalho: a pesquisadora, a partir de várias tiras, propõe o que pode ser desenvolvido em termos de ações práticas, com base nas reflexões apresentadas. O esforço da pesquisadora permite afirmar que essas reflexões e atividades, uma vez bem conduzidas, poderão resultar em excelentes trabalhos e em desenvolvimento de capacidades de produção de texto discursivo-argumentativo.
Abstract: This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills.
Subject: Língua portuguesa – Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/70408
Issue Date: 13-Mar-2024
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC ARIANE- Tira e argumentos - V. Final.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons