Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70464
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarlos Alberto Fonsecapt_BR
dc.creatorCathia Alvespt_BR
dc.creatorHélder Ferreira Isayamapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-12T19:05:40Z-
dc.date.available2024-07-12T19:05:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage171pt_BR
dc.citation.epage196pt_BR
dc.identifier.issn2238-121Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70464-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to describe and analyze how leisure is treated in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), considered here as a strategic device of go-vernance, in the context of early childhood education and elementary education. We seek to identify in which areas leisure is cited; to detect in what way these areas approach the theme and to analyze which approach is given to leisure in the three versions of the document. The study used the combination of bibliographical and documentary research, with the help of the content analysis technique. As a conclusion we have identified that the word leisure appears in all three versions of the BNCC and is quoted eleven times in the first version, twenty-seven times in the second and fifteen times in the third. The term leisure is cited in the specific texts of different areas of knowledge, such as geography, physical education, art and history, which may indicate the multidisciplinary aspectthat the term also assumes within the school context. Finally, we indicate that leisure establishes relationships with ele-ments related to body culture, sports, technologies, artistic and cultural plurality, and health.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desse estudo foi descrever e analisar como o lazer é tratado no docu-mento da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), considerado aqui como um dispositi-vo estratégico de governamento, no contexto da educação infantil e do ensino fundamental. Buscamos identificar em quais áreas o lazer é citado; detectar de que maneira essas áreas abordam o tema e analisar qual enfoque é dado ao lazer nas três versões do documento. O estudo utilizou a combinação das pesquisas bibliográfica e documental, com o auxílio da técnica de análise de conteúdo. Como conclusão identificamos que o termo lazer aparece nas três versões da BNCC e é citado onze vezes na primeira versão, vinte e sete vezes na segunda e quinze vezes na terceira. O termo lazer é citado nos textos específicos de dife-rentes áreas do conhecimento, tais como: geografia, educação física, arte e história, o que pode indicar o caráter multidisciplinar que o termo assume, também, dentro do contexto escolar. Por fim, indicamos que o lazer estabelece relações com elementos ligados à cultura corporal, ao esporte, às tecnologias, à pluralidade artística e cultural e a saúde.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofComunicações Piracicaba-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectBNCCpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.titleA Base Nacional Comum Curricular (BNCC): onde está o lazer?pt_BR
dc.title.alternativeThe Common National Curricular Base (BNCC): where is leisure?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://docplayer.com.br/237344331-A-base-nacional-comum-curricular-bncc-onde-esta-o-lazer.htmlpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR (BNCC)_ ONDE ESTÁ O LAZER.pdf769.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.