Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70465
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDébora Marizpt_BR
dc.creatorCamila Machado Rosapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-12T19:08:05Z-
dc.date.available2024-07-12T19:08:05Z-
dc.date.issued2022-06-06-
dc.citation.volume48pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239767pt_BR
dc.identifier.issn1678-4634pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70465-
dc.description.abstractThis article argues that philosophy is a practice and requires techniques for working on itself that must be learned in formative contexts. These techniques go beyond the aspects of the precision of the philosophical contents because, in addition to the conceptual and specific work of philosophy, it’s necessary to prepare the undergraduates for the teaching practice, which implies creativity, corporeality, use of space, and interaction with the public in practice. All these, to a certain extent, are typical practices of actor training. Therefore, the main objective of this article is to investigate how the knowledge and the training techniques of actors can help in the formation of philosophy teachers. However, there is little attention from theorists of the area on the practical dimension of teaching philosophy, that is, on how to do philosophy in the classroom. To establish the relationship between the formation of the actor and the teacher, a bibliographic review of national articles of philosophy was carried out. But, in the absence of texts that approach this theme, we sought to explain some correlations between the knowledge and practices of the performing arts and the training of philosophy teachers based on the analysis of texts from the theatrical phase of the director Jerzy Grotowski. In this way, we identified elements in the polish director’s work such as the use of the body, space, and voice, which can contribute to the training of philosophy teachers.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo defende que a filosofia é uma prática e, enquanto tal, exige técnicas de trabalho sobre si mesma que deverão ser aprendidas em contextos formativos. Essas técnicas ultrapassam os aspectos da transposição didática dos conteúdos filosóficos, pois além do trabalho conceitual e argumentativo próprio da filosofia, é preciso preparar os licenciandos para a prática docente, o que implica criatividade, corporeidade, uso do espaço e interação com o público. Tudo isso, em certa medida, são práticas típicas da formação de atores. Investigar em que medida os saberes e as práticas próprios à formação de atores podem auxiliar na formação de professores de filosofia é o objetivo deste artigo. No referencial teórico evidencia-se a pouca atenção dispensada pelos teóricos da área para a dimensão prática do ensino de filosofia, isto é, sobre o como fazer filosofia em sala de aula. Para estabelecer a relação entre a formação do ator e a do professor de filosofia, foi realizada uma revisão bibliográfica de artigos acadêmicos nacionais. Mas, na ausência de textos que abordassem essa temática, buscou-se explicitar algumas correlações entre os saberes e as práticas das artes cênicas e a formação de professores de filosofia a partir da análise de textos da chamada fase teatral do diretor e encenador Jerzy Grotowski. Desse modo, encontraram-se elementos do fazer teatral do referido diretor polonês, como o uso do corpo, do espaço e da voz, que poderão contribuir para a formação de professores de filosofia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação e Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectGrotowskipt_BR
dc.subjectEnsino de Filsofiapt_BR
dc.subject.otherFilosofia -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherGrotowski, Jerzypt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.titleReflexões sobre formação de professores de filosofia à luz da fase teatral de Jerzy Grotowskipt_BR
dc.title.alternativeReflections on the formation of philosophy teachers in the light of Jerzy Grotowski’s theatrical phasept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/198872pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9326-0511pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7964-4666pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.