Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRafaela Reis Dasilvapt_BR
dc.creatorRosa Núbia Vieira de Mourapt_BR
dc.creatorViviane Elisângela Gomespt_BR
dc.creatorEfigênia Ferreira e Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T19:54:50Z-
dc.date.available2024-07-15T19:54:50Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue13pt_BR
dc.citation.spagee45101320843pt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.33448/rsd-v10i13.20843pt_BR
dc.identifier.issn25253409pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70594-
dc.description.abstractThe present study sought, through a qualitative research, to understand the perceptionof humanization, among dentistry students, in dental care, in teaching clinics of a public university in the Southeast region of Brazil. Among the data production techniques, the focus group was chosen, in order to promote a participatory discussion of the study topic. Six students participated in this research, from different age groups and periods. Regarding the period, the participants were between the first and eighth period of the Dentistry course. Two participants were in the initial periods, having experienced visits to the Basic Health Unit and four students were in the periods with clinical experience and greater contact with the patient. As theoretical support for the elaboration of the script, the guidelines of the National Humanization Policy wereused. The findings were interpreted according to content analysis, based on Symbolic Interactionism, which seeks to understand the relationship of social groups with human conduct in their daily relationship. After interpretation, three themes emerged: Perception of humanization; Humanization and Teaching and Users' Rights. It is important, in undergraduate courses in Dentistry, that the teaching of humanization is covered in a transversal way, in order to make theoretical approaches, with a vision that goes beyond the understanding of the human being collectively and individually in the process of comprehensive care.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo buscou, por meio de uma pesquisa qualitativa compreendera percepção da humanização, entre estudantes de Odontologia, no cuidado odontológico, nas clínicas de ensinode uma universidade pública da região Sudeste do Brasil.Entre as técnicas de produção de dados, optou-se pelo grupo focal, com o intuito de promover uma discussão participativa do tema do estudo. Participaram desta pesquisa seis estudantes, de diferentes faixas etárias e períodos. Em relação ao período, os participantes estavam entre o primeiro e oitavo período do curso de Odontologia. Dois participantes estavam nos períodos iniciais, tendo experenciado visitas na Unidade Básica deSaúde e quatro estudantes estavam nos períodos com vivência clínica e maior contato com o paciente. Como suporte teórico para a elaboração do roteiro, utilizaram-se das diretrizes da Política Nacional de Humanização.Os achados foram interpretadossegundoaanálise de conteúdo,com base no Interacionismo Simbólico, que busca compreender a relação dos grupos sociais com a conduta humana em sua relação cotidiana.Após interpretação emergiram três temas: Percepção da humanização; Humanização e Ensino e Direito dos usuários. É importante, nos cursos de graduação em Odontologia, que o ensino da humanização seja contemplado de forma transversal, para fazer as aproximações teóricas, com uma visão que extrapole a compreensão do ser humano de forma coletiva e individual no processo da integralidade do cuidado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofResearch, Society and Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHumanização da Assistênciapt_BR
dc.subjectEducação Superiorpt_BR
dc.subjectAssistência Integral à Saúdept_BR
dc.subjectPesquisa Qualitativapt_BR
dc.subject.otherHumanization of Assistancept_BR
dc.subject.otherHigher Educationpt_BR
dc.subject.otherComprehensive Health Carept_BR
dc.subject.otherQualitative Researchpt_BR
dc.titleEnsino e aprendizagem da graduação em odontologia: a percepção de estudantes sobre o cuidado humanizado em uma instituição de ensino odontológicopt_BR
dc.title.alternativeTeaching and learning of undergraduate Dentistry: students' perception of humanized care in a dental educationinstitutionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6435-9942pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8947-2797pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9637-1911pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0665-211Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensino e aprendizagem da graduação em Odontologia.pdfA.pdf191.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.