Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70616
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriano Gonçalves da Silvapt_BR
dc.creatorMaria Manuel Baptistapt_BR
dc.creatorHélder Ferreira Isayamapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T20:23:19Z-
dc.date.available2024-07-15T20:23:19Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume56pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage19pt_BR
dc.identifier.doi10.14195/1647-8614_56_11pt_BR
dc.identifier.issn0870-418Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70616-
dc.description.abstractThis study is related to the organization of the curricula of technical courses in leisure integrated to high school in Brazil. The text reflects on the content and context of production of the documents that support them. The objective was to analyze the way curricula are institutionally presented, both in national references and in pedagogical projects. As a methodological strategy, we developed a document analysis. This analysis was carried out based on an examination of the norms that guide the curricula of technical courses in Brazil, as well as institutional documents related to technical courses in leisure offered in an integrated manner. Leisure training, since its introduction in the field of professional education, has been in dialogue with the discourses on work, social development and the market that circulate in this educational field. Furthermore, technical courses in leisure integrated to high school present in their projects, possibilities of dialogues with discourses on social equality, interpersonal relationships, inclusion and social rights.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo está relacionado à organização dos currículos dos cursos téc-nicos em lazer integrados ao Ensino Médio no Brasil e analisa o conteúdo e o contexto de produção dos documentos que os fundamentam. O objetivo foi analisar a forma como se apresentam institucionalmente os currículos, tanto nos referenciais nacionais quanto nos projetos pedagógicos. Como estratégia metodológica, desenvolvemos uma análise documental, a partir do exame das normas que orientam os currículos dos cursos técnicos no Brasil, assim como documentos institucionais relacionados aos cursos técnicos em lazer oferecidos de forma integrada. A formação em lazer, desde sua introdução no âmbito da educação profissional, vem dialogando com os discursos sobre trabalho, desenvolvimento social e mercado que circulam neste campo edu-cacional. Além disso, os cursos técnicos em lazer integrados ao Ensino Médio apresentam possibilidades de diálogos com discursos sobre igualdade social, relacionamentos interpessoais, inclusão e direitos sociais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Portuguesa de Pedagogia-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectFormação Profissionalpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducação Profissionalpt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherFormação profissionalpt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.titleA formação profissional em lazer no contexto da educação profissional de nível médio no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeProfessional training in leisure in the context of high school professional education in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/11023pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.