Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70655
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMauro Lúcio Maciel Juniorpt_BR
dc.creatorHélder Ferreira Isayamapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T21:30:47Z-
dc.date.available2024-07-15T21:30:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage155pt_BR
dc.citation.epage187pt_BR
dc.identifier.doi10.35699/2447-6218.2022.41686pt_BR
dc.identifier.issn1981-3171pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70655-
dc.description.abstractBased on the post-critical perspective of curricular studies, this work aims to understand organizations of fans known in Brazil as torcidas organizadas as formative spaces. Directly working with a group called Movimento 105 Minutos, we focus on the pedagogies in the interactions of its participants, which are presented as constituent elements of a cultural curriculum. To do it, we combine bibliographical research, participant observations and semi-strutured interviews. To produce data, we approach concepts related to Michel Foucault ́s discourse theory. As results, we see a curriculum trying to form fans characterized by love, support and unconditional fidelity to the club, aspects manifested both in speeches and in actions. To approach these ideas, fans adopt a ritualized stance of supporting, using material and simbolic elements to form a group identity and share a mode of be a supporter.pt_BR
dc.description.resumoOrientado pelas teorias pós-crítica do currículo, esse estudo objetiva compreender as torcidas organizadas como espaços formativos, que atuam na constituição de sujeitos torcedores. Trabalhando com um grupo chamado Movimento 105 Minutos, focalizamos as pedagogias presentes nas interações de seus membros, tomando-as como integrantes de um currículo cultural. Para tanto, foram feitas uma pesquisa bibliográfica, observações participantes e entrevistas semiestruturadas. Na produção dos dados, utilizamos a teoria do discurso de Michel Foucault. Como resultados, notamos um currículo que busca formar torcedores caracterizados pelo amor, apoio e fidelidade incondicional ao clube, aspectos manifestados tanto em falas, quanto em ações. Nesse sentido, os sujeitos adotam posturas ritualizadas, valendo-se de elementos materiais e simbólicos, a fim de formar uma identidade de grupo e transmitir seus modos de torcer.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectfutebolpt_BR
dc.subjectCurrículos Culturaispt_BR
dc.subjectPedagogias Culturaispt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherFutebolpt_BR
dc.subject.otherEsportes - torcedorespt_BR
dc.titleAlém dos 105 minutos: aprendizados e sociabilidades em uma torcida organizada de futebolpt_BR
dc.title.alternativeBeyond 105 minutes: formation, learnings and sociabilities in an organized soccer crowdpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/41686pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALÉM DOS 105 MINUTOS.pdf352.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.