Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70700
Type: Tese
Title: Currículo Waldorf como prática subjetivadora: narrativas dos/as egressos/as e o agir no mundo
Authors: Joyce Lucerna Amaral
First Advisor: Marlucy Alves Paraíso
First Referee: Jonas Bach Júnior
Second Referee: Gláucia Conceição Carneiro
Third Referee: Ademilson de Sousa Soares
metadata.dc.contributor.referee4: Maria Carolina da Silva Caldeira
Abstract: Esta tese é um estudo sobre as práticas de subjetivação do currículo da pedagogia Waldorf com foco, sobretudo, nos modos como egressos/as de escolas Waldorf falam de si mesmos/as, se veem, vivem e se projetam em relação ao agir no mundo e à sensibilidade social. A investigação para esta tese foi realizada com 102 egressos/as de escolas Waldorf do Brasil por meio de entrevistas narrativas. Também foi realizada uma análise do currículo escrito para as escolas Waldorf. A perspectiva teórica que subsidia esta tese é constituída pelas teorias pós-críticas de currículo, por conceitos retirados dos estudos de Michel Foucault, Gilles Deleuze e de autores/as que trabalham com esses filósofos para discutir diferentes problemáticas nas Ciências Sociais e Humanas. Os conceitos-ferramentas centrais para a tese foram “modos de subjetivação”, “cuidado de si”, “cuidado dos outros”, “estética de existência”, “aprender” no encontro com os “signos”, “agir no mundo” e “sensibilidade social”. Metodologicamente, com inspiração nas metodologias de pesquisas pós-críticas de currículo, a investigação fez uma experimentação, utilizando como mote o que ocorre num ateliê de arte, mais especificamente num ateliê de pintura. Nesse ateliê, chamado na tese de “ateliê de arte experimental de pesquisa”, realizou-se uma analogia a um ateliê de pintura, sendo esse tipo de arte, de grande importância no currículo Waldorf. Essa experimentação articula as narrativas de egressos/as Waldorf sobre o vivido na sua trajetória escolar e seus modos de ser, viver e lidar com as questões sociais contemporâneas. O argumento geral da tese é o de que nos modos de narrar-se de egressos/as de escolas Waldorf fica evidente que o currículo Waldorf é uma prática subjetivadora que, por meio de saberes, práticas e procedimentos diferenciados, favorece práticas de si para a constituição de sujeitos com sensibilidade social, que se nomeiam como confiantes, livres e capazes de agir no mundo com ética, sentido e arte em seus modos de vida. Para o desenvolvimento desse argumento a tese foi dividida em cinco capítulos analíticos que chamo de telas: Tela Terra, Tela Vento, Tela Sol, Tela Lua e Tela Água. As análises mostram que os/as egressos/as se veem como sujeitos vinculados ao mundo e aptos a fazer muitas tarefas manuais e artísticas e, por isso, se sentem capazes, criativos e confiantes. Mostram também que o/a professor/a Waldorf orienta várias práticas de si, exercendo uma maestria que auxilia na constituição de um sujeito aprendiz da vida, sensível aos signos do mundo, que cuida de si e tem gosto pelo aprender permanente. A sensibilidade social que egressos/as dizem ter está associada com o acolher, alegrar e participar no cuidado com os outros. A tese mostra ainda que os/as egressos/as se projetam como sujeitos livres e que as práticas de liberdade que valorizam se desdobram no desejo de uma vida boa e bela para si e para outros/as, constituindo, assim, numa forma de resistência às forças do capitalismo atual, por meio de uma estética e ética própria. Em síntese, esta tese mostra que o currículo Waldorf aciona uma forma alternativa, artística e sensível de educar, constituindo-se numa prática subjetivadora que favorece a sensibilidade social dos/as egressos/as e seu agir no mundo, de forma autêntica, livre e criativa.
Abstract: This thesis is a study on the subjectivation practices of the Waldorf pedagogy curriculum, focusing primarily on how Waldorf school graduates speak about themselves, perceive, live, and project themselves in relation to acting in the world and social awareness. The research for this thesis was conducted with 102 Waldorf school graduates in Brazil through narrative interviews. The analysis of the written curriculum for Waldorf schools was also conducted. The theoretical perspective supporting this thesis is grounded in post-critical curriculum theories, incorporating concepts extracted from the works of Michel Foucault, Gilles Deleuze, and scholars engaged with the works of these philosophers to discuss complex issues in the Humanities and Social Sciences. The central conceptual tools for the thesis include “modes of subjectivation,” “techniques of self,” “care for others,” “aesthetics of existence,” “learning” in the encounter with “signs,” “acting in the world,” and “social awareness.” In methodological terms, inspired by post-critical curriculum research methodologies, the investigation conducted an experimentation, utilizing as a motto the activities occurring in an atelier of arts, more specifically, a painting atelier. In this atelier, referred to in the thesis as the “experimental art research atelier,” an analogy to a painting atelier was made, given the significant importance of this type of art in the Waldorf curriculum. This experimentation articulates the narratives of Waldorf graduates regarding their experiences in their educational trajectory and their ways of being, living, and dealing with contemporary social issues. The overall argument of the thesis is that in the self-narratives of Waldorf school graduates, it becomes evident that the Waldorf curriculum is a subjectivizing practice that, through differentiated knowledge, practices, and procedures, brings contributions to the techniques of self for the constitution of subjects with social awareness. These individuals identify themselves as confident, free, and capable of acting in the world with ethics, purpose, and art in their ways of life. To develop this argument, the thesis is divided into five analytical chapters, referred to as “canvases”: Canvas Earth, Canvas Wind, Canvas Sun, Canvas Moon, and Canvas Water. The analyses demonstrate that the graduates see themselves as individuals connected to the world and feel prepared to do various manual and artistic tasks. Consequently, they feel capable, creative, and confident. The analyses also reveal that the Waldorf teacher guides various techniques of the self, exercising a mastery that aids in the formation of a subject as a lifelong learner, awareness to the signs of the world, self-caring, and fostering a keen interest in continuous learning. The social awareness that graduates claim to possess is associated with the notions of inclusivity, spreading joy, and actively participating in the care of others. The thesis also demonstrates that graduates perceive themselves as free individuals, and that the practices of freedom valued by them unfold into the desire for a good and beautiful life for themselves and for others. This constitutes a form of resistance to the forces of contemporary capitalism through a unique aesthetics and ethics. In summary, this thesis reveals that the Waldorf curriculum activates an alternative, artistic, and sensitive form of education, constituting a subjectivizing practice that increases the social awareness of graduates and their authentic, free, and creative acting in the world.
Subject: Educação
Educação - Métodos experimentais
Waldorf, Metodo de educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/70700
Issue Date: 23-Feb-2024
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.