Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70713
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFabiana Vargasferreirapt_BR
dc.creatorLia Silva de Castilhopt_BR
dc.creatorFernanda Vargas Ferreirapt_BR
dc.creatorRosa Núbia Vieira de Mourapt_BR
dc.creatorJuliana de Miranda Carrerpt_BR
dc.creatorJúlia Rodrigues Andradept_BR
dc.creatorLaura Gismonti de Araújo Gaudênciopt_BR
dc.creatorDanielle Cristine Gonçalves da Silvapt_BR
dc.creatorDyorjenes Henrique Andrade Santospt_BR
dc.creatorLaura Beatriz de Jesus Souzapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-16T15:00:44Z-
dc.date.available2024-07-16T15:00:44Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spagee7711124571pt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.24571pt_BR
dc.identifier.issn25253409pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70713-
dc.description.abstractObjective: This study describes the strategies adopted by a Dental Outreach Project for people with Autistic Spectrum Disorder at the Federal University of Minas Gerais, addressing the introduction of social media and assistive technologies used during the COVID 19 pandemic in the dialogue with these patients. Method: the SIEX registration of this project (403506) was analyzed in relation to the results achieved and the products effectively delivered to the target audience and the scientific community. Results: Institutional videos and participatory workshops were found demonstrating how to develop motivational materials for oral hygiene, food and Instagram posts for the community in general and the academic community, participation in scientific events, preparation of booklets, writing of scientific articles and master's thesis. Conclusion: The dialogical relationship with society and the impact and social transformation can only be measured with the face-to-face return to the clinics. The use of remote communication may have impaired the interaction between the multidisciplinary team and this unique population in terms of social interaction. The extension project “Dental care for people with ASD” made an effort to keep these relationship channels open with this population and hopes that this effort can mitigate the effects of social isolation in promoting oral health for people with ASD.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: este estudo descreve as estratégias adotadas por um Projeto de Extensão Odontológico para pessoas com Transtorno do Espectro Autista na Universidade Federal de Minas Gerais, abordando a introdução de mídias sociais e as tecnologias assistivas empregadas durante a pandemia do COVID 19 na interlocução com estes pacientes. Método: foi analisado o registro no SIEX deste projeto (403506) em relação aos resultados atingidos e aos produtos efetivamente entregues ao público alvo e à comunidade científica. Resultados: Foram encontrados vídeos institucionais e oficinas participativas demonstrando como elaborar materiais motivacionais para higiene bucal, alimentação e postagens em Instagram para a comunidade em geral e comunidade acadêmica, participações em eventos científicos, elaboração de cartilhas, redação de artigos científicos e dissertação de mestrado. Conclusão: A relação dialógica com a sociedade e o impacto e transformação social só poderão ser mensurados com o retorno presencial às clínicas. O emprego da comunicação remota pode ter prejudicado a interação entre a equipe multidisciplinar e está população tão singular em termos de interação social. O projeto de extensão “Atendimento odontológico à pessoa com TEA” se esforçou em manter estes canais de relacionamento abertos com esta população e espera que este esforço possa mitigar os efeitos do isolamento social na promoção de saúde bucal da pessoa com TEA.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofResearch, Society and Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro Autistapt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subjectAssistência Odontológica para a Pessoa com Deficiênciapt_BR
dc.subjectEducação em Odontologiapt_BR
dc.subject.otherAssistência Odontológicapt_BR
dc.subject.otherTranstorno do Espectro Autistapt_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherEducação em Odontologiapt_BR
dc.titleA reestruturação de um projeto odontológico para pessoas com TEA em tempos de Covid-19pt_BR
dc.title.alternativeThe Restructuring of a dental project for people with ASC in the Covid-19 pandemicpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3567-4737pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2009-3422pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8947-2797pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1073-2021pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2560-0216pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2798-7960pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6752-4704pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2780-3044pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3986-7595pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9648-6815pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A reestruturação de um projeto odontológico.pdfA.pdf192.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.