Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70804
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJosé Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.creatorKarla Tereza Ocelli Costapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-17T13:39:52Z-
dc.date.available2024-07-17T13:39:52Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage809pt_BR
dc.citation.epage820pt_BR
dc.identifier.issn1982-8918pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70804-
dc.description.abstractThis article presents aspects of everyday life in the Arturos’ Community, which have been revealed in cultural experiences. Between 2011 and 2012, we conducted an ethnographic study in order to delve in their festive practices. We chose participant observation using field books as well as informal and semi-structured interviews. The responses gained significanceand visibility not only in individual subjects or in a static structure of determinant signs of social life organization. Rather, our analytical focus was on the “Festival of Our Lady of the Rosary”. Becoming an Arturo turned out to be part of practical learning systematically influenced by daily actions in which doing/learning involve power relationships, agreements, negotiations and conflicts inherent to social life. This study helped us to expand our focus of understanding about school, displacing us towards relationship contexts that reveal different kinds of social life organization.pt_BR
dc.description.resumoApresentamos neste artigo aspectos do cotidiano da Comunidade dos Arturos que se revelaram em experiências culturais. Para tanto, realizamos um estudo etnográfico entre 2011 e 2012, buscando mergulhar em sua prática festiva. Optamos pela observação participante, utilizando o recurso do caderno de campo e de entrevistas informais e semiestruturadas. As respostas encontradas ganharam centralidade e visibilidade não apenas em sujeitos tomados de forma isolada, nem em uma estrutura estática de signos determinantes da organização da vida social, nosso foco analítico voltou-se para a Festa de Nossa Senhora do Rosário. O tornar-se Arturo revelou-se como constituinte de uma aprendizagem na prática, influenciada sistematicamente por ações cotidianas nas quais fazer/aprender envolve relações de poder, acordos, negociações e conflitos inerentes à vida social. Este estudo contribuiu para que ampliássemos o foco de compreensão da escola, movendo-nos em direção a contextos de relações nos quais se revelam diferentes modos de organização da vida social.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMovimento-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgrupo com ancestrais do continente africanopt_BR
dc.subjectCaracterísticas culturaispt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectconhecimentopt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherIdentidade culturalpt_BR
dc.subject.otherCultura popularpt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherRosário, Nossa Senhora do, Festa dept_BR
dc.titleO tornar-se Arturo revelado na festa de Nossa Senhora do Rosário: saberes e práticas compartilhados nos entrelaçamentos cotidianospt_BR
dc.title.alternativeEcoming an Arturo revealed in the festival of our Lady of the Rosary: knowledges and practices shared in everyday relationshipspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/57389/38851pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.