Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gabriela Clemente de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6034504286622578pt_BR
dc.contributor.referee1Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.creatorMarcilene de Souza Alvespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-17T15:40:14Z-
dc.date.available2024-07-17T15:40:14Z-
dc.date.issued2023-07-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70841-
dc.description.abstractThe genuine creativity awakened by free play is attractive from an artistic perspective, as the connections of interpretation and organization of toys or objects provide new senses of knowledge construction from the child's imagination. Providing experiences for children that foster self-awareness through autonomy and expressiveness favors the awakening of their vocation; such experiments will permeate discoveries regarding their own essence. The freedom to undergo experiences through art will undoubtedly bring a sensitive solace to guide this developing being in whichever direction they choose to pursue. Art is also the construction of new meanings; it's a perception of the world, an externalization, an expression in the face of the world. Thus, unleashing creativity is allowing imagination to flow and being able to experience sensations that also nurture our perception and knowledge construction. Through aesthetic experience, the individual transforms, altering their idea of the world. This world awaits and yearns for new, critical, and imaginative perspectives, drawn by singular discernment and propelled by the imaginative interpretation of the surrounding world.pt_BR
dc.description.resumoA criatividade genuína que o livre brincar desperta se mostra atraente pela ótica artística, uma vez que as conexões de interpretação e organização dos brinquedos ou objetos, propiciam novos sentidos de construção de saberes a partir do imaginário infantil. Proporcionar para crianças experiências que propiciem o autoconhecimento através da autonomia e expressividade favorece o despertar de sua vocação, tais experimentos permearão as descobertas no que tange sua própria essência. A liberdade de vivenciar experiências a partir da arte, sem dúvidas, trará um alento sensível para guiar este ser em formação em qualquer direção que se escolha seguir. A Arte é também construção de novos sentidos, é percepção de mundo, é exteriorização, expressar-se diante do mundo. Portanto, dar vazão à criatividade é deixar fluir a imaginação e poder experienciar sensações que também nutre nossas percepção e construção de saberes. Através da experiência estética o sujeito se transforma modificando sua ideia de mundo. Mundo este que espera e anseia por novos olhares, críticos e imaginativos, atraídos por singular discernimento, impulsionados pela interpretação imaginativa do mundo que nos cerca.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExperimentopt_BR
dc.subjectImaginaçãopt_BR
dc.subjectExpressividadept_BR
dc.subjectBrincadeirapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherCriatividadept_BR
dc.subject.otherBrincadeiraspt_BR
dc.titleRealocação, caminhos da arte na construção de novos sentidospt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REALOCAÇÃO CAMINHOS DA ARTE NA CONSTRUÇÃO DE NOVOS SENTIDOS.pdf562.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.