Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70845
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGlhebia Gonçalves de Oliveira Douradopt_BR
dc.creatorShirlei Rezende Salespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-17T17:01:47Z-
dc.date.available2024-07-17T17:01:47Z-
dc.date.issued2022-11-28-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue71pt_BR
dc.citation.spage241pt_BR
dc.citation.epage255pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/teias.2022.70217pt_BR
dc.identifier.issn1982-305pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70845-
dc.description.abstractThis article discusses how the technologies of neoliberal governmentality move according to the control of teaching practices. It is argued that educational policies work as mechanisms of this governmentality and that these mechanisms produce acceptability among individuals when some tactics are activated. This argument unfolds in the understanding that the functioning of these mechanisms is linked to the legal field, so that an entire set of regulations is elaborated, making the neoliberal discourse official in the field of education. The policy focused on the national curriculum (BNCC) unfolds in the field of other educational policies, such as the management and financing of education, teacher training, the acquisition and distribution of books and teaching materials and the evaluation of the educational system. We argue that the focus on the curriculum aims to guide teaching behavior. We start from the analysis of documents that regulate the high school reform imposed by Law n. 13.415/2017. The reading and analysis of the documents followed the line of thought of the philosopher Michel Foucault, specifically, in his understanding of the notions of discourse, knowledge/power relationship, government and governmentality.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tematiza como as tecnologias da governamentalidade neoliberal se movimentam em função do controle das práticas docentes. Argumenta-se que as políticas educacionais funcionam como mecanismos dessa governamentalidade e que esses mecanismos produzem aceitabilidade entre os indivíduos quando algumas táticas são acionadas. Esse argumento se desdobra no entendimento de que o funcionamento desses mecanismos está atrelado ao campo jurídico de modo que se elabora todo um conjunto alinhado de normativas, oficializando o discurso neoliberal no campo da educação. A política focalizada no currículo nacional (BNCC) se desdobra no campo de outras políticas educacionais, tais como a da gestão e do financiamento da educação, da formação docente, da aquisição e distribuição de livros e materiais didáticos e da avaliação do sistema educacional. Argumentamos que o foco no currículo tem por objetivo conduzir a conduta docente. Partimos da análise de documentos que regulamentam a reforma do Ensino Médio imposta pela Lei 13.415/2017. A leitura e análise dos documentos seguiu a linha de pensamento do filósofo Michel Foucault, especificamente, no entendimento que este faz das noções de discurso, relação de saber/poder, governo e governamentalidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTeiaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGovernamentabilidadept_BR
dc.subjectNeoliberalismopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectDocênciapt_BR
dc.subjectNovo Ensino Médiopt_BR
dc.subject.otherEnsino médio -- Brasilpt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.subject.otherNeoliberalismopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titlePolítica curricular do novo ensino médio: tecnologias da governamentalidade neoliberalpt_BR
dc.title.alternativeCurriculum policy in the new high school: technologies of neoliberal governmentalitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/70217pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0158-5755pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4446-9508pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Política curricular do novo ensino médio.pdf346.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.