Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70845
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Glhebia Gonçalves de Oliveira Dourado | pt_BR |
dc.creator | Shirlei Rezende Sales | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T17:01:47Z | - |
dc.date.available | 2024-07-17T17:01:47Z | - |
dc.date.issued | 2022-11-28 | - |
dc.citation.volume | 23 | pt_BR |
dc.citation.issue | 71 | pt_BR |
dc.citation.spage | 241 | pt_BR |
dc.citation.epage | 255 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.12957/teias.2022.70217 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-305 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/70845 | - |
dc.description.abstract | This article discusses how the technologies of neoliberal governmentality move according to the control of teaching practices. It is argued that educational policies work as mechanisms of this governmentality and that these mechanisms produce acceptability among individuals when some tactics are activated. This argument unfolds in the understanding that the functioning of these mechanisms is linked to the legal field, so that an entire set of regulations is elaborated, making the neoliberal discourse official in the field of education. The policy focused on the national curriculum (BNCC) unfolds in the field of other educational policies, such as the management and financing of education, teacher training, the acquisition and distribution of books and teaching materials and the evaluation of the educational system. We argue that the focus on the curriculum aims to guide teaching behavior. We start from the analysis of documents that regulate the high school reform imposed by Law n. 13.415/2017. The reading and analysis of the documents followed the line of thought of the philosopher Michel Foucault, specifically, in his understanding of the notions of discourse, knowledge/power relationship, government and governmentality. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo tematiza como as tecnologias da governamentalidade neoliberal se movimentam em função do controle das práticas docentes. Argumenta-se que as políticas educacionais funcionam como mecanismos dessa governamentalidade e que esses mecanismos produzem aceitabilidade entre os indivíduos quando algumas táticas são acionadas. Esse argumento se desdobra no entendimento de que o funcionamento desses mecanismos está atrelado ao campo jurídico de modo que se elabora todo um conjunto alinhado de normativas, oficializando o discurso neoliberal no campo da educação. A política focalizada no currículo nacional (BNCC) se desdobra no campo de outras políticas educacionais, tais como a da gestão e do financiamento da educação, da formação docente, da aquisição e distribuição de livros e materiais didáticos e da avaliação do sistema educacional. Argumentamos que o foco no currículo tem por objetivo conduzir a conduta docente. Partimos da análise de documentos que regulamentam a reforma do Ensino Médio imposta pela Lei 13.415/2017. A leitura e análise dos documentos seguiu a linha de pensamento do filósofo Michel Foucault, especificamente, no entendimento que este faz das noções de discurso, relação de saber/poder, governo e governamentalidade. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Teias | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Governamentabilidade | pt_BR |
dc.subject | Neoliberalismo | pt_BR |
dc.subject | Currículo | pt_BR |
dc.subject | Docência | pt_BR |
dc.subject | Novo Ensino Médio | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino médio -- Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Currículo escolar | pt_BR |
dc.subject.other | Neoliberalismo | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.title | Política curricular do novo ensino médio: tecnologias da governamentalidade neoliberal | pt_BR |
dc.title.alternative | Curriculum policy in the new high school: technologies of neoliberal governmentality | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/70217 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-0158-5755 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4446-9508 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Política curricular do novo ensino médio.pdf | 346.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.