Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70857
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorStela Drumond de Menezesrajãopt_BR
dc.creatorPatricia Maria Zarzarpt_BR
dc.creatorRaquel Conceição Ferreirapt_BR
dc.creatorEfigênia Ferreira e Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-17T20:24:46Z-
dc.date.available2024-07-17T20:24:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issue11pt_BR
dc.citation.spage4061pt_BR
dc.citation.epage4070pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1413-812320182411.14052017pt_BR
dc.identifier.issn14138123pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70857-
dc.description.abstractThe article aimed to verify the association of adolescent social capital with living conditions factors and participation in collective activities. In the cross-sectional study, a validated questionnaire (SCQ-AS) was used to measure the social capital of seventh grade students from public and private schools in a Brazilian city. The parents answered a questionnaire on living conditions and children’s participation in collective activities. After chi-square test, multiple logistic regression was performed with social capital’ domains, dependent variables and independent variables (p≤0.20). There was higher frequency of social cohesion at school in adolescents from private schools (OR=4.08, 95% CI 1.39-11.96) and who have a family income of 1 to 3 minimum wages, a larger network of friends among those with parents living together OR = 2.21, 95% CI 1.28 - 3.78) and higher school/neighborhood confidence in private school students (OR=2.71, 95% CI 1.16 - 6.32). There was no association with neighborhood social cohesion. Studying in private school and having a family income of 1 to 3 minimum wages can boost social cohesion in school, as well as practice sports. Parents living together can favor larger network of friends.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do artigo foi verificar associação do capital social de adolescentes com os fatores condições de vida e participação em atividades coletivas. No estudo transversal, aplicou-se questionário validado (SCQ-AS) para medir o capital social de escolares do sétimo ano de escolas públicas e privadas de um município brasileiro. Os pais responderam a um questionário sobre condições de vida e participação dos filhos em atividades coletivas. Após teste qui-quadrado, fez-se regressão logística múltipla com os domínios do capital social, variáveis dependentes e variáveis independentes (p≤0.20). Observou-se maior frequência de coesão social na escola, em adolescentes de escolas privadas (OR= 4.08; IC 95% 1.39 – 11.96) e com renda familiar de 1 a 3 salários mínimos, maior rede de amigos entre os que tinham pais vivendo juntos (OR= 2.21; IC 95% 1.28 – 3.78) e maior frequência de confiança na escola/bairro em escolares de escolas privadas (OR=2.71; IC 95% 1.16 – 6.32). Não houve associação com coesão social no bairro. Estudar em escola privada e ter renda familiar de 1 a 3 salários mínimos podem impulsionar a coesão social na escola, bem como a pratica de atividade esportiva. Os pais viverem juntos pode favorecer maior rede de amigo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Saúde Coletivapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCapital Socialpt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subjectRede Socialpt_BR
dc.subjectCondições Sociaispt_BR
dc.subject.otherCapital Socialpt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherRede Socialpt_BR
dc.subject.otherCondições Sociaispt_BR
dc.titleO capital social entre adolescentes escolares de um município brasileiropt_BR
dc.title.alternativeThe social capital among adolescent students of a brazilian municipalitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/csc/a/7cFsxzN7qX9zMYd74VMXGLm/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3737-7835pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-6952-5767pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8897-9345pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-0665-211Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O capital social entre adolescentes escolares.pdfA.pdf115.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.