Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70857
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Stela Drumond de Menezesrajão | pt_BR |
dc.creator | Patricia Maria Zarzar | pt_BR |
dc.creator | Raquel Conceição Ferreira | pt_BR |
dc.creator | Efigênia Ferreira e Ferreira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T20:24:46Z | - |
dc.date.available | 2024-07-17T20:24:46Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 24 | pt_BR |
dc.citation.issue | 11 | pt_BR |
dc.citation.spage | 4061 | pt_BR |
dc.citation.epage | 4070 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/1413-812320182411.14052017 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 14138123 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/70857 | - |
dc.description.abstract | The article aimed to verify the association of adolescent social capital with living conditions factors and participation in collective activities. In the cross-sectional study, a validated questionnaire (SCQ-AS) was used to measure the social capital of seventh grade students from public and private schools in a Brazilian city. The parents answered a questionnaire on living conditions and children’s participation in collective activities. After chi-square test, multiple logistic regression was performed with social capital’ domains, dependent variables and independent variables (p≤0.20). There was higher frequency of social cohesion at school in adolescents from private schools (OR=4.08, 95% CI 1.39-11.96) and who have a family income of 1 to 3 minimum wages, a larger network of friends among those with parents living together OR = 2.21, 95% CI 1.28 - 3.78) and higher school/neighborhood confidence in private school students (OR=2.71, 95% CI 1.16 - 6.32). There was no association with neighborhood social cohesion. Studying in private school and having a family income of 1 to 3 minimum wages can boost social cohesion in school, as well as practice sports. Parents living together can favor larger network of friends. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo do artigo foi verificar associação do capital social de adolescentes com os fatores condições de vida e participação em atividades coletivas. No estudo transversal, aplicou-se questionário validado (SCQ-AS) para medir o capital social de escolares do sétimo ano de escolas públicas e privadas de um município brasileiro. Os pais responderam a um questionário sobre condições de vida e participação dos filhos em atividades coletivas. Após teste qui-quadrado, fez-se regressão logística múltipla com os domínios do capital social, variáveis dependentes e variáveis independentes (p≤0.20). Observou-se maior frequência de coesão social na escola, em adolescentes de escolas privadas (OR= 4.08; IC 95% 1.39 – 11.96) e com renda familiar de 1 a 3 salários mínimos, maior rede de amigos entre os que tinham pais vivendo juntos (OR= 2.21; IC 95% 1.28 – 3.78) e maior frequência de confiança na escola/bairro em escolares de escolas privadas (OR=2.71; IC 95% 1.16 – 6.32). Não houve associação com coesão social no bairro. Estudar em escola privada e ter renda familiar de 1 a 3 salários mínimos podem impulsionar a coesão social na escola, bem como a pratica de atividade esportiva. Os pais viverem juntos pode favorecer maior rede de amigo. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Ciência & Saúde Coletiva | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Capital Social | pt_BR |
dc.subject | Adolescente | pt_BR |
dc.subject | Rede Social | pt_BR |
dc.subject | Condições Sociais | pt_BR |
dc.subject.other | Capital Social | pt_BR |
dc.subject.other | Adolescente | pt_BR |
dc.subject.other | Rede Social | pt_BR |
dc.subject.other | Condições Sociais | pt_BR |
dc.title | O capital social entre adolescentes escolares de um município brasileiro | pt_BR |
dc.title.alternative | The social capital among adolescent students of a brazilian municipality | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/csc/a/7cFsxzN7qX9zMYd74VMXGLm/?lang=pt | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3737-7835 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | http://orcid.org/0000-0002-6952-5767 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-8897-9345 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | http://orcid.org/0000-0002-0665-211X | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O capital social entre adolescentes escolares.pdfA.pdf | 115.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.