Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70971
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Carla Char Melo Sampaio | pt_BR |
dc.creator | Marlucy Alves Paraíso | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-07-18T21:29:05Z | - |
dc.date.available | 2024-07-18T21:29:05Z | - |
dc.date.issued | 2022-02-22 | - |
dc.citation.volume | 26 | pt_BR |
dc.citation.issue | 58 | pt_BR |
dc.citation.spage | 33 | pt_BR |
dc.citation.epage | 54 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1596 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2318-1982 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/70971 | - |
dc.description.abstract | This article deals with the steps taken in the territory of a curriculum, in an investigation, to activate and implement a dancing-curriculum, composed of experiments with dance. The research, carried out in a public school in “Grande Belo Horizonte”, in 8th and 9th-grade classes of elementary school, worked with concepts and understandings of post-critical curricular studies and the philosophy of difference. The investigation created and used dancing as a methodology, that is: a composition made of cartography + dance and that is inspired both by the studies of Gilles Deleuze and Félix Guattari and by Nietzsche’s “Stroller” to bet on a curriculum that experiment with the dance. This article brings the results of this investigation, and shows all the movement towards the creation of a dancing curriculum that invites bodies to dance in the space between a major curriculum and a minor curriculum, subverts common sense concerning dance and the demand for dance as a “tourist curriculum”, and, from its very first steps, it produces resistance and triggers becomings. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo trata dos passos dados no território de um currículo, em uma investigação, para acionar e efetivar um currículo-dançante, composto de experimentações com dança. A pesquisa, realizada em uma escola pública da Grande Belo Horizonte, em turmas do 8º e do 9º ano do ensino fundamental, trabalhou com conceitos e compreensões dos estudos curriculares pós-críticos e da filosofia da diferença. A investigação criou e utilizou como metodologia o dançarilhar, isto é: uma composição feita de cartografia + dança e que se inspira tanto nos estudos de Gilles Deleuze e Félix Guattari como no “Andarilho” de Nietzsche para apostar em um currículo que faz experimentações com a dança. Este artigo traz resultados dessa investigação e mostra toda a movimentação para a criação de um currículo-dançante que convida corpos a dançar no espaço entre um currículo-maior e um currículo-menor, subverte o senso comum em relação à dança e à demanda por dança como um “currículo turístico” e, desde os seus primeiros passos, produz resistências e desencadeia devires. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Série-Estudos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Dança | pt_BR |
dc.subject | Currículo | pt_BR |
dc.subject | Filosofia da diferença | pt_BR |
dc.subject.other | Currículo escolar | pt_BR |
dc.subject.other | Dança | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia | pt_BR |
dc.title | Passos para acionar e efetivar um currículo-dançante | pt_BR |
dc.title.alternative | Steps to trigger and implement a dancing-curriculum | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1596 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-6042-0726 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3542-4650 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Passos para acionar e efetivar um currículo-dançante.pdf | 299.86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.