Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70971
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarla Char Melo Sampaiopt_BR
dc.creatorMarlucy Alves Paraísopt_BR
dc.date.accessioned2024-07-18T21:29:05Z-
dc.date.available2024-07-18T21:29:05Z-
dc.date.issued2022-02-22-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue58pt_BR
dc.citation.spage33pt_BR
dc.citation.epage54pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1596pt_BR
dc.identifier.issn2318-1982pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70971-
dc.description.abstractThis article deals with the steps taken in the territory of a curriculum, in an investigation, to activate and implement a dancing-curriculum, composed of experiments with dance. The research, carried out in a public school in “Grande Belo Horizonte”, in 8th and 9th-grade classes of elementary school, worked with concepts and understandings of post-critical curricular studies and the philosophy of difference. The investigation created and used dancing as a methodology, that is: a composition made of cartography + dance and that is inspired both by the studies of Gilles Deleuze and Félix Guattari and by Nietzsche’s “Stroller” to bet on a curriculum that experiment with the dance. This article brings the results of this investigation, and shows all the movement towards the creation of a dancing curriculum that invites bodies to dance in the space between a major curriculum and a minor curriculum, subverts common sense concerning dance and the demand for dance as a “tourist curriculum”, and, from its very first steps, it produces resistance and triggers becomings.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo trata dos passos dados no território de um currículo, em uma investigação, para acionar e efetivar um currículo-dançante, composto de experimentações com dança. A pesquisa, realizada em uma escola pública da Grande Belo Horizonte, em turmas do 8º e do 9º ano do ensino fundamental, trabalhou com conceitos e compreensões dos estudos curriculares pós-críticos e da filosofia da diferença. A investigação criou e utilizou como metodologia o dançarilhar, isto é: uma composição feita de cartografia + dança e que se inspira tanto nos estudos de Gilles Deleuze e Félix Guattari como no “Andarilho” de Nietzsche para apostar em um currículo que faz experimentações com a dança. Este artigo traz resultados dessa investigação e mostra toda a movimentação para a criação de um currículo-dançante que convida corpos a dançar no espaço entre um currículo-maior e um currículo-menor, subverte o senso comum em relação à dança e à demanda por dança como um “currículo turístico” e, desde os seus primeiros passos, produz resistências e desencadeia devires.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSérie-Estudospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectFilosofia da diferençapt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.titlePassos para acionar e efetivar um currículo-dançantept_BR
dc.title.alternativeSteps to trigger and implement a dancing-curriculumpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1596pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6042-0726pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3542-4650pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Passos para acionar e efetivar um currículo-dançante.pdf299.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.