Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71202
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edite Maria Oliveira da Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707581316608650pt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Gonçalves dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Herson Mendes Amorimpt_BR
dc.contributor.referee3Raquel Santos Carneiropt_BR
dc.creatorLuís Fernando Umbelino da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/2386784334879518pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-23T13:43:28Z-
dc.date.available2024-07-23T13:43:28Z-
dc.date.issued2024-04-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71202-
dc.description.abstractClaude Debussy's Première Rhapsodie (1910), a canonical work in the 20th century clarinet repertoire, is considered one of the most demanding in terms of technical mastery, musical expressiveness and is often selected in international competitions to attest comparative levels of musical performance. With the complexity of fingering options as one of the major challenges of this object of study, in order to achieve greater legato quality and rhythmic regularity, this research centers on a selection of five excerpts. These musical fragments were the subject of a data survey to determine criteria to guide the clarinetist’s decision-making when playing this piece. In this context, the aim of this work is to present a proposal for a practical edition of the clarinet part of Première Rhapsodie, whose data collection made it possible to analyze the feedback from a body of 37 international clarinetists, and a proposal based on specific fingering indications for the five selected excerpts.pt_BR
dc.description.resumoA Première Rhapsodie (1910) de Claude Debussy, obra canônica do repertório para clarinete do séc. XX, é considerada uma das mais exigentes em termos de domínio técnico e de expressividade musical, sendo constantemente selecionada em concursos internacionais para atestar níveis comparativos de performance musical. Tendo como eixo temático a complexidade das opções de dedilhados como um dos maiores desafios desta obra como objeto de estudo, para fins de obter maior qualidade do legato e regularidade rítmica, esta pesquisa centra-se numa seleção de cinco excertos que foram alvo de um levantamento de dados para determinar critérios que balizem a tomada de decisão do clarinetista ao tocar esta peça. Nesse contexto, este trabalho apresenta como meta uma proposta de edição prática da parte de clarinete da Première Rhapsodie, cuja coleta de dados permitiu analisar o retorno de um corpo de 37 clarinetistas de âmbito internacional e embasar esta proposta com indicação específica de dedilhados para os cinco excertos selecionados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDedilhados para clarinetept_BR
dc.subjectProposta editorialpt_BR
dc.subjectLevantamento de dados de dedilhadopt_BR
dc.subjectRepertório do século XX para clarinetept_BR
dc.subject.otherMúsica - Tesespt_BR
dc.subject.otherMúsica para clarinetept_BR
dc.subject.otherClarinete - Estudos e exercíciospt_BR
dc.titlePremière Rhapsodie de Claude Debussy (1910) como estudo de caso sobre dedilhados: proposta de edição práticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Luís Umbelino_EMUFMG_07 2024.pdf4.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.