Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71251
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBárbara Mariane Martinez Vianapt_BR
dc.creatorSarah Eliane de Matos Silvapt_BR
dc.creatorPatrícia Viotti Leite Praçapt_BR
dc.creatorJuliana Carvalho Tavarespt_BR
dc.creatorFábio Augusto Rodrigues e Silvapt_BR
dc.creatorFrancisco Ângelo Cotinhopt_BR
dc.date.accessioned2024-07-23T20:58:20Z-
dc.date.available2024-07-23T20:58:20Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doi10.3895/actio.v6n2.14130pt_BR
dc.identifier.issn2525-8923pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71251-
dc.description.abstractThis article's aim is to analyze the sociotechnical aspects of COVID-19 pandemic by the description of associations involving science, technology, society and environment. Considering the pandemic scenario caused by SARS-CoV-2, this paper is based on the method of analysis of the actor-network theory, interested in issues related to socialscientific education. In order to put together this study, it has been listed, chronologically, the main actions to fight against COVID-19 in Brazil, between January and April of 2020 and, based on analysis of humans and not humans, it has been highlighted a network that points out the actions and relations of Ministry of Health. As a result, it is possible to observe the mobilization that the virus SARS-CoV-2 induced in several fields, such as political, social, scientific and technological. The analysis of the wholeness of this context has made clear how connections of human and not human entities have been generating new realities and several uncertainties about the future. Through this analysis it’s intended to promote the production of new interventions and teaching practices in the study of sciences, directed to the needs and interests of society given the crisis caused by COVID-19 pandemic.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como interesse analisar aspectos sociotécnicos da pandemia da COVID-19 por meio da descrição de associações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente. Considerando o cenário pandêmico causado pelo vírus SARS-CoV-2, este estudo se apoia no método de análise da teoria ator-rede, com interesse em questões relacionadas à educação sociocientífica. Para a construção desse estudo, foram elencadas, cronologicamente, as principais ações de combate à COVID-19 no Brasil, no período de janeiro a abril de 2020 e, a partir da análise sobre humanos e não humanos, foi traçada uma rede que evidencia as ações e relações do Ministério da Saúde. Como resultado, vimos as mobilizações que o vírus SARS-CoV-2 provocou em vários campos, como o político, o social, o científico e o tecnológico. A análise de todo esse contexto evidenciou como as conexões de entidades humanas e não humanas vêm gerando novas realidades e diversas incertezas para o futuro. Por meio desta análise pretende-se incentivar a produção de novas intervenções e práticas no ensino de ciências, direcionadas para as necessidades e interesses da sociedade diante do contexto de crises provocado pela pandemia da COVID-19.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.departmentICB - DEPARTAMENTO DE FISIOLOGIA E BIOFÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofActio: Docência em Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subjectTeoria Ator-Redept_BR
dc.subjectEducação científicapt_BR
dc.subjectCTSApt_BR
dc.subject.otherPandemiapt_BR
dc.subject.otherTeoria ator-redept_BR
dc.subject.otherCiências - Métodos de ensinopt_BR
dc.titleA pandemia da COVID-19 como uma questão sociotécnica para a educação científicapt_BR
dc.title.alternativeThe COVID-19 pandemic as a sociotechnical matter for the scientific educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/14130pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A pandemia da COVID-19 como uma questão sociotécnica para a educação científica.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.