Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71356
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ronaldo Correa Gomes Juniorpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6357439967840461pt_BR
dc.contributor.referee1Carla Viana Coscarellipt_BR
dc.contributor.referee2Marina Morena dos Santos e Silvapt_BR
dc.creatorVanessa do Nascimento Fernandespt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/3295739843323577pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-25T13:45:02Z-
dc.date.available2024-07-25T13:45:02Z-
dc.date.issued2023-12-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71356-
dc.description.abstractThis study describes a project proposal to be implemented in the English class as an additional language in the context of public high schools. Both the theme and driving question of the project are presented as Black Friday or Black Fraud? Alternatively, how not to fall into the traps of consumerism. Its main goals encompass understanding the historical and cultural origins behind Black Friday, establishing relationships between the commercial date in its country of origin and Brazil, and analyzing and unfolding the verbal and non-verbal advertising strategies to persuade and defraud consumers during this shopping season. For the end product, students will produce a multimodal consumer guide based on the information gathered as solutions for the driving question. The present work intends to perceive a meaningful approach to language teaching from its social and discursive perspectives, considering its plurality of semiosis, cultures, and modalities. The theoretical guidance for this study revolves around the pedagogy of multiliteracies, generated by the New London Group (1996), the Project-Based Learning approach, and skills and competencies highlighted in Base Nacional Comum Curricular.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho descreve uma proposta de projeto de ensino a ser implementada na aula de inglês como língua adicional no ensino médio público, cujo tema e pergunta norteadora se materializam como Black Friday ou Black Fraude? Ou como não cair nas armadilhas do consumismo. O projeto visa compreender a origem histórica e cultural por trás da Black Friday para estabelecer relações com a data comercial no país de origem e no Brasil e analisar os desdobramentos da linguagem publicitária no impulsionamento do mercado consumidor nessa temporada, culminando com produção de guia do consumidor multimodal. A proposta vislumbra um ensino de inglês mais significativo, a partir do ponto de vista social, cultural e discursivo da língua. As reflexões teóricas que norteiam esse projeto gravitam em torno dos preceitos da pedagogia dos multiletramentos, engendrada pelo grupo Nova Londres (1996), Aprendizagem Baseada em Projetos e habilidades e competências destacadas na Base Nacional Comum Curricular.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Linguagem, Tecnologia e Educação (EAD)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMultiletramentospt_BR
dc.subjectAbordagem Baseada em Projetospt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricularpt_BR
dc.subjectInglês como Língua Adicionalpt_BR
dc.subject.otherLinguagem - Tesespt_BR
dc.titleBlack friday ou black fraude? Ou como não cair nas armadilhas do consumismopt_BR
dc.title.alternativeBlack friday or black fraud? How not to fall into the traps of consumerismpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Linguagem, Tecnologia e Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Black Friday ou Black Fraude ou como não cair nas armadilhas do consumismo.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.