Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71539
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRayan Silva de Paulapt_BR
dc.creatorJúlia Meireles Nogueirapt_BR
dc.creatorAlinne do Carmo Costapt_BR
dc.creatorAline Gonçalves Lio Copolapt_BR
dc.creatorErika Cristina Jorgept_BR
dc.creatorWalderez Ornelas Dutrapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-25T19:48:51Z-
dc.date.available2024-07-25T19:48:51Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage39pt_BR
dc.citation.epage54pt_BR
dc.identifier.issn26754592pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71539-
dc.description.abstractThere is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today.pt_BR
dc.description.resumoExiste um distanciamento entre a forma como a ciência é concebida nos mais diversificados laboratórios de pesquisa e como esse conhecimento é disponibilizado para a sociedade, especialmente em aulas práticas laboratoriais de ensino básico. No ambiente escolar existe a concepção de que um aumento do número de aulas práticas contribuiria substancialmente para maior apropriação do conhecimento e dos produtos disponibilizados pela ciência. No entanto, nem sempre a metodologia ativa nesse contexto é garantia de um significativo aprendizado das bases que norteiam a produção científica por parte dos estudantes. A inserção do conhecimento científico no ambiente escolar poderia ser facilitada, promovendo a reflexão da realidade da produção científica, pelo intermédio de parcerias entre a universidade e as escolas, por meio de projetos de extensão, como evidenciado neste trabalho com o Projeto “Curious Minds”, que liberou acesso às dependências físicas de laboratórios da universidade para alunos de ensino médio. Os resultados gerados por esses projetos geram ganhos não somente paras instituições envolvidas, mas para os estudantes e toda a comunidade e sociedade que permeiam o ambiente escolar, bem como para os alunos de pós-graduação, responsáveis em grande parte pela produção do conhecimento científico nos moldes como são produzidos na atualidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista MultiAtualpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDomínios Científicospt_BR
dc.subjectEscolaridadept_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectLaboratóriospt_BR
dc.subject.otherDomínios Científicospt_BR
dc.subject.otherEscolaridadept_BR
dc.subject.otherEnsino Superiorpt_BR
dc.subject.otherLaboratóriospt_BR
dc.title"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidadespt_BR
dc.title.alternative"Curious Minds": bringing the school context closer to the laboratory reality of universitiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.multiatual.com.br/2020/10/curious-minds-aproximacao-do-contexto.htmlpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CURIOUS MINDS.pdfA.pdf197.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.