Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71604
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCamila Toledo Simaspt_BR
dc.creatorFelipe Peixoto Lasmarpt_BR
dc.creatorCésar Teixeira Castilhopt_BR
dc.date.accessioned2024-07-25T22:02:39Z-
dc.date.available2024-07-25T22:02:39Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage08pt_BR
dc.citation.epage14pt_BR
dc.identifier.issn2526-3951pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71604-
dc.description.abstractNowadays, there are numerous changes in the relationship between human beings and their daily activities, driving a change from a more inflexible way of life to a more fluid and dynamic model. Thus, physical exercise, despite presenting several physiological benefits to individuals, obstinately competes for the time and availability of medical students, as they are hostages of a strenuous workload and immersed in stressful environments. Objective: To analyze the profile of medical students in relation to the practice of physical exercise. Method: Cross-sectional observational study performed by applying a virtual questionnaire developed for the research, with identification questions, aerobic activity practice, strength training and perception of the course’s influence on this practice. Statistical analyzes were performed with absolute and relative frequencies, mean ± standard deviation and median (1st quartile – 3rd quartile). Associations were assessed using Fisher’s Exact and comparisons were assessed using Mann-Whitney tests, with a significance level of 5%. Results: 206 responses were obtained, with a predominance of 2nd year undergraduate students (40.8%) with a mean age of 21.4 ± 3.9 years old. It was found that 80.1% of respondents were classified as sedentary according to the prescriptions for adults. Furthermore, there was a perception of greater influence of the course for those who practice physical exercise and a correlation between the practice of aerobics and course evolution, seen as inversely proportional. Conclusion: A large part of the sample is classified as sedentary and the medical course influenced the practice of physical exercise.pt_BR
dc.description.resumoNa contemporaneidade, notam-se inúmeras mudanças nas relações entre o ser humano e suas atividades diárias, impulsionando alterações de vida mais inflexíveis para um modelo fluido e dinâmico. Dessa forma, o exercício físico, apesar de apresentar diversos benefícios fisiológicos aos indivíduos, concorre obstinadamente pelo tempo e pela disponibilidade dos acadêmicos de medicina, porquanto encontram-se reféns de uma carga horária extenuante em ambientes estressantes. Objetivo: Analisar qual o perfil dos acadêmicos do curso de medicina em relação à prática de exercício físico. Método: Estudo observacional transversal utilizando-se da aplicação de questionário virtual, com perguntas de identificação, prática de exercício aeróbico, treinamento de força e percepção de influência do curso sobre essa prática. As análises estatísticas foram feitas com frequências absolutas e relativas, média ± desvio-padrão e mediana (1º quartil – 3º quartil). As associações e as comparações entre variáveis foram avaliadas pelos testes de Exato de Fisher e Mann-Whitney, respectivamente, com nível de significância de 5%. Resultados: Foram obtidas 206 respostas, sendo que predominaram os alunos do 2º ano de graduação (40,8%) com idade média de 21,4 ± 3,9 anos. Obteve-se que 80,1% dos entrevistados eram classificados como sedentários de acordo com as prescrições para adultos. Ademais, houve uma percepção de maior influência do curso para aqueles que praticam exercício físico e uma correlação entre a prática de aeróbico e a evolução do curso, tida como inversamente proporcional. Conclusão: Grande parte da amostra é classificada como sedentária e o curso de medicina teve influência na prática de exercício físico.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Interdisciplinar de Ciências Médicas-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudantes de Medicinapt_BR
dc.subjectExercício Físicopt_BR
dc.subjectTreino Aeróbiopt_BR
dc.subjectTreinamento de Forçapt_BR
dc.subject.otherExercícios físicospt_BR
dc.subject.otherMedicinapt_BR
dc.subject.otherEstudantespt_BR
dc.titlePerfil da prática de exercício físico dos discentes de medicinapt_BR
dc.title.alternativeProfile of physical exercise practice of medicine studentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.fcmmg.br/index.php/RICM/article/view/149pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PERFIL DA PRÁTICA DE EXERCÍCIO FÍSICO DOS DISCENTES DE MEDICINA.pdf454.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.