Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71944
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9783235143754513pt_BR
dc.contributor.referee1Francis Arthuso Paivapt_BR
dc.contributor.referee2Ana Elisa Ferreira Ribeiropt_BR
dc.creatorJosiane de Pádua Ináciopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9371572391274011pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-26T15:26:45Z-
dc.date.available2024-07-26T15:26:45Z-
dc.date.issued2024-05-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71944-
dc.description.abstractThis paper intends to investigate the rewriting of institutional texts with the purpose of making them more suitable for digital environments, bearing in mind that those texts have to undergo linguistic-discursive reshaping as one genre is transposed into another. More specifically, the study explores a case in which Instagram cards are created using genre texts in the journalistic field as a starting point for the rewriting process. This process requires professionals to be aware of intended meanings, as well as of textual and contextual aspects pertaining to the new scenario in which the text will be circulated, including aspects such as target audience, genre, medium, and platform. A review of the literature available on topics such as rewriting, multimodality, social semiotics, and textual and discursive genres in the institutional realm was initially carried out to support this reasoning. The corpus consisted of selected news stories and a number of derivative cards on the COVID-19 pandemic, both produced by the UFMG Communication Center. Analysis procedures consisted of 1) observing the selected news item’s production conditions and generic characteristics (thematic content, compositional form, and style); 2) observing the set of cards’ production conditions, generic characteristics, and multimodal elements; 3) showing the differences found in the news item-to-card transition, describing the rewriting process involved in producing those cards. Analysis of the corpus used in this study showed that news-into-card rewriting did not factor in key pieces of information, which could have hindered readers’ comprehension. Such transposition, as it occurred, led to loss of information that would have been relevant to readers’ comprehension. This result corroborates the importance of considering multimodal elements in card production, as well as of respecting generic characteristics and original production conditions of both source and target texts.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se propõe a investigar o processo de retextualização de textos institucionais, de forma a torná-los mais adequados aos ambientes digitais, tendo em vista a necessidade de conformação linguístico-discursiva na transposição de um gênero a outro. Mais especificamente, a pesquisa explora um caso de retextualização no processo de criação de cards para a mídia Instagram, tomando-se como ponto de partida textos de gêneros do campo jornalístico. Esse processo exige que o profissional esteja atento aos sentidos pretendidos e aos aspectos textuais e contextuais relacionados à nova situação em que o texto circulará, incluindo o público-alvo, o gênero, o suporte e a plataforma. Para fundamentar essa reflexão, inicialmente, procedeu-se a um levantamento bibliográfico sobre temas como retextualização, multimodalidade, semiótica social e gêneros textuais e discursivos em âmbito institucional. O corpus constituiu-se da seleção de uma notícia e de uma série de cards derivados, ambas produzidas pelo Centro de Comunicação da UFMG, tendo como temática a pandemia de covid-19. Os procedimentos de análise consistiram em 1) observar as condições de produção e as características genéricas (conteúdo temático, forma composicional e estilo) da notícia selecionada; 2) observar as condições de produção, as características genéricas e os elementos multimodais da série de cards e 3) mostrar as diferenças encontradas na passagem da notícia para a série de cards, descrevendo o processo de retextualização na produção desses cards. A análise do corpus tomado para este estudo mostrou que, na retextualização da notícia para os cards, não foram consideradas informações importantes, o que pode ter prejudicado a compreensão do leitor. Esse resultado comprova a importância de considerar elementos multimodais na produção dos cards e de respeitar as características genéricas e as condições de produção originais dos textos de partida e chegada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectRetextualizaçãopt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectAmbiente digitalpt_BR
dc.subjectCardspt_BR
dc.subjectDivulgação científicapt_BR
dc.subject.otherLinguística textualpt_BR
dc.subject.otherModalidade (Linguística)pt_BR
dc.subject.otherDivulgação científicapt_BR
dc.subject.otherPlataformas digitaispt_BR
dc.subject.otherEstratégia textualpt_BR
dc.subject.otherGêneros discursivospt_BR
dc.titleDa notícia ao card: um estudo de caso de retextualização e multimodalidade na UFMGpt_BR
dc.title.alternativeFrom news to cards: a case study on rewriting and multimodality at the Federal University of Minas Gerais - UFMGpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Da notícia ao card_um estudo de caso de retextualização e multimodalidade na UFMG.pdfDissertação de mestrado2.42 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons