Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72141
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-30T21:57:42Z-
dc.date.available2024-07-30T21:57:42Z-
dc.date.issued2022-12-31-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage479pt_BR
dc.citation.epage489pt_BR
dc.identifier.issn2318-2326pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72141-
dc.description.abstractIn order to situate some problems of science dissemination in museums, this article takes up historical aspects of the public dimension of science and museums. The linking of museums with the educational process and with science teaching models is approached as part of the search to expand the reach and interaction with the population. The divergence between the discursive strategies of scientific language and the demands of public communication of science is presented as a dilemma, which finds one of its expressions in scientism. As challenges of scientific communication in museums, the following questions are raised: How to approach science while avoiding stereotypes and myths that, in general, are reinforced in scientific communication? How to deal with processes and not just the results of scientific investigations? How to do this in an attractive, engaging and critical way? Two exhibition experiences developed at UFMG - “Sentidos do Nascer” and “Pro-cessaber” - are finally presented as examples of some solutions created to meet the challenges raised.pt_BR
dc.description.resumoPara situar alguns problemas da divulgação científica em museus, este artigo retoma aspectos históricos da dimensão pública da ciência e dos museus. A vinculação dos museus com o processo educativo e com modelos de ensino de ciências é abordada como parte da busca de ampliação do alcance e da interação com a população. A divergência entre as estratégias discursivas da linguagem científica e as demandas da comunicação pública da ciência são apresentadas como um dilema que encontra no cientificismo uma de suas expressões. Como desafios da comunicação científica em museus são levantadas as seguintes indagações: Como abordar a ciência evitando os estereótipos e mitos que, em geral, são reforçados na divulgação científica? Como tratar dos processos e não apenas dos resultados das investigações científicas? Como fazer isso de forma atraente, envolvente e crítica? Duas experiências de exposições desenvolvidas na UFMG – “Sentidos do Nascer” e “Processaber” – são, por fim, apresentadas como exemplos de algumas soluções criadas que atendem os desafios levantados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInterfaces – Revista de Extensão da UFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDivulgação científicapt_BR
dc.subjectExposiçõespt_BR
dc.subjectMuseuspt_BR
dc.subjectCientificismopt_BR
dc.subjectControvérsiaspt_BR
dc.subject.otherDivulgação científicapt_BR
dc.subject.otherExposiçõespt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.titleMuseus e a comunicação pública de ciênciapt_BR
dc.title.alternativeMuseums and public communication of sciencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/42250pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9528-9147pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Museus e a comunicação pública de ciência.pdf354.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.