Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Geraldo Magela Pereira Leãopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9871036913331484pt_BR
dc.contributor.referee1Nilma Lino Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Amélia Gomes de Castro Giovanettipt_BR
dc.contributor.referee3Rogério Cunha Campospt_BR
dc.creatorCláudia Maria Teixeira Coelhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3303735886186719pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-31T11:17:31Z-
dc.date.available2024-07-31T11:17:31Z-
dc.date.issued2009-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72143-
dc.description.abstractThe research examined the school experience for young people who lives in rural areas in an Agricultural Family School in the city of Itaobim, Vale do Jequitinhonha/MG. The object of study is the condition of youth in the field and its relationship with the school in the context of the Alternation Pedagogy. The informants were selected according to the following criteria: gender, youth with greater or lesser adherence to school; time at school and availability to collaborate on the study. The research was qualitative and data collection was achieved by the realization of 15 semi-structured interviews with young people and school personnel, field observation, application of 108 questionnaires and document analysis. Authors of the Youth Sociology and the Education Sociology, in particular the studies on paths and youth school experiences, were employed as theoretical frameworks. The presented results indicate the diversity that is present in the youth of the field, which is reflected in multiple paths and school experiences and brings new challenges for the school organization, the pedagogic practices and the teacher-student relationship in the context of the Agricultural Family Schools.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa buscou investigar a experiência escolar vivida por jovens do meio rural em uma Escola Família Agrícola no município de Itaobim, Vale do Jcquitinhonha/MG. O objeto em estudo é a condição juvenil no campo e sua relação com a escola no contexto da Pedagogia da Alternância. Os informantes foram selecionados segundo os seguintes critérios: gênero; jovens com maior ou menor adesão à escola; tempo na escola e disponibilidade em colaborar com o estudo. A pesquisa é de natureza qualitativa e a coleta de dados deu-se pela realização de 15 entrevistas semiestruturadas com jovens e profissionais da escola, observação de campo, aplicação de 108 questionários e análise documental. Utilizou como referencial teórico autores da Sociologia da Juventude e da Sociologia da Educação, em especial os estudos sobre trajetórias e experiências escolares juvenis. Os resultados apresentados indicam a diversidade presente na juventude do campo, o que se reflete em múltiplas trajetórias e experiências escolares e traz novos desafios para a organização escolar, as práticas pedagógicas e a relação professor-aluno no âmbito das Escolas Família Agrícola.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectJuventude ruralpt_BR
dc.subjectEscola Família Agrícolapt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.titleViver o campo e a educação: experiências escolares de jovens em uma escola família agrícolapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CLÁUDIA MARIA TEIXEIRA COELHO-M.pdf8.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons