Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJúlio Emílio Diniz-pereirapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-01T20:01:00Z-
dc.date.available2024-08-01T20:01:00Z-
dc.date.issued2022-02-19-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage29pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.17.19601.032pt_BR
dc.identifier.issn1809-4309pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72267-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present and discuss the results of a systematic synthesis of research on pedagogical practices through the analysis of abstracts of dissertations and theses on teaching and/or teacher education defended between 2006 and 2015 in the Graduate Programs in Education in Brazil that received Grade 7 in the 2013 triennial evaluation of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). In this study, it was sought to follow the seven steps defined by the British author David Gough, for a systematic review or synthesis of research. The research findings and conclusions summarized in the abstracts of the dissertations and theses that were part of this meta-research taught many lessons about pedagogical practices. The article highlights the need for ethical procedures – beyond merely protocol actions – for research on pedagogical practices and that they also serve to increase the scientific validation of academic investigations and, at the same time, as a strategy for professional teaching development.pt_BR
dc.description.resumoO propósito deste artigo é apresentar e discutir os resultados de uma síntese sistemática de pesquisas sobre práticas pedagógicas por meio da análise de resumos de teses e de dissertações sobre docência e/ou formação de professores defendidas entre 2006 e 2015, em Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil que receberam Conceito 7 na avaliação trienal de 2013 da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Procurou-se seguir, neste estudo, as sete etapas definidas pelo autor britânico David Gough, para uma revisão ou síntese sistemática de pesquisa. Os achados e as conclusões das pesquisas sintetizados nos resumos dos trabalhos que fizeram parte desta metapesquisa ensinaram muitas lições sobre as práticas pedagógicas. O artigo destaca a necessidade de procedimentos éticos – para além de ações meramente protocolares – para as pesquisas sobre práticas pedagógicas e que estes também sirvam para o aumento da validação científica das investigações acadêmicas e, ao mesmo tempo, como estratégia para o desenvolvimento profissional docente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPráxis Educativapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subjectPesquisaspt_BR
dc.subjectSíntese sistemática de pesquisapt_BR
dc.subject.otherPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subject.otherPesquisaspt_BR
dc.titleSíntese sistemática de pesquisas sobre práticas pedagógicas no Brasil: uma análise da produção acadêmica dos Programas de Pós-Graduação em Educação conceito 7 Capes (2006-2015)pt_BR
dc.title.alternativeSystematic synthesis of research on pedagogical practices in Brazil: an analysis of the academic production of the Graduate Programs in Education Capes grade 7 (2006-2015)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19601pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5401-4788pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Síntese sistemática de pesquisas sobre práticas pedagógicas no Brasil.pdf485.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.