Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72713
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Helder dos Anjos Augustopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2924032437850069pt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Charles Barbosa Ayrespt_BR
dc.contributor.referee2Cledinaldo Aparecido Diaspt_BR
dc.contributor.referee3Fausto Makishipt_BR
dc.creatorEli Perpétuo Duarte Ferreirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8056748987052173pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-06T10:36:28Z-
dc.date.available2024-08-06T10:36:28Z-
dc.date.issued2024-06-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72713-
dc.description.abstractThe present study analyzed, as of the perceptions of egresses rural youth from 2010 to 2020, the received formation at Família Agricola Puris school of Araponga, Minas Gerais, and the professional and/ or productive insertion of them into the work world, traduced at socio-spatial Mobility scope. For that, a study of case was done involving three strategies of search: bibliographic, documental and field survey. Bibliographic research allowed the elaboration of a theoretical construction about the topic, fundamental for the discussion about the results. The documental researches dedicate to the knowledge of Família Agricola Puris school and of her technical course integrated with High school in agriculture and livestock. Finally, the field survey allowed to analyze, as of the perceptions of egresses rural youth, the meaning of the received formation at socio-spatial mobility scope. For that a semi-structured questionnaire was applied to a non-probabilistic sample of graduates. More than that, interviews with community leadership of Família Agricola Puris school were made for complementary information. 28 egresses and five community leaderships participated. From the analysis of the responses, organized in graphs and charts, ally the data collected together with the leaderships, is possible to observe that the lack of opportunities, help, property and Investments are problems that make interference at the decision of the egresses to stay or not at the region of origin. On the other hand, concludes that of Família Agricola Puris school, through the alternance pedagogy and your pedagogics instruments enables to rural youth access to comprehensive formation, citizenship construction, autonomy in the form of protagonism, improve the territory, besides the possibility of perceiving and seeking places where the youth desire to be.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo analisou, a partir das considerações dos jovens rurais egressos de 2010 a 2020, a formação recebida na Escola Família Agrícola Puris de Araponga, Minas Gerais, e a inserção profissional e/ou produtiva deles no mundo do trabalho, traduzidos no âmbito da mobilidade socioespacial. Para tanto, foi realizado um estudo de caso, envolvendo três estratégias de pesquisa: bibliográfica, documental e levantamento de campo. A pesquisa bibliográfica permitiu a elaboração de um constructo teórico sobre a temática, fundamental para a discussão dos resultados. A pesquisa documental destinou-se, sobretudo, ao conhecimento da Escola Família Agrícola (EFA) Puris e do Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio, ofertado por ela. Por fim, o levantamento de campo permitiu analisar, a partir das considerações dos jovens egressos, o sentido da formação recebida no âmbito da mobilidade socioespacial. Para isso, aplicou-se a uma amostra não probabilística de egressos, um questionário semiestruturado. Além de entrevistas com as lideranças comunitárias da Escola Família Agrícola Puris para o levantamento de informações complementares. Um total de 28 egressos e cinco lideranças comunitárias participaram da pesquisa. A partir da análise das respostas organizadas em gráficos e tabelas, aliadas aos dados levantados junto às lideranças, observa-se que a falta de oportunidades, de apoio, de propriedade e de investimentos são problemas que pesam na decisão dos egressos em permanecer ou não na região de origem. Em contrapartida, conclui-se que a EFA Puris, por meio da Pedagogia da Alternância e seus Instrumentos Pedagógicos, possibilita ao jovem do campo o acesso à formação integral, a construção da cidadania, da autonomia, em forma de protagonismo, participação na comunidade e melhoria do território, além de possibilitar a percepção e busca de oportunidades onde o jovem desejar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Sociedade, Ambiente e Territóriopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subjectMobilidade socioespacialpt_BR
dc.subjectFormação integralpt_BR
dc.subjectPedagogia da Alternânciapt_BR
dc.subjectEscola Família Agrícolapt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherMobilidade profissionalpt_BR
dc.subject.otherEducação integralpt_BR
dc.subject.otherEducação alternativapt_BR
dc.subject.otherEscola Família Agrícolapt_BR
dc.titleAnálise socioespacial de egressos da EFA Puris de Araponga, Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.