Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73393
Type: Tese
Title: Historical experience and mysticism in the Philosophical History of Damascius
Other Titles: Experiência histórica e misticismo na História Filosófica de Damáscio
Authors: Tomaz Pedrosa De Tassis
First Advisor: Antonio Orlando de Oliveira Dourado Lopes
First Referee: Bernardo Guadalupe dos Santos Lins Brandão
Second Referee: Augusto Bruno de Carvalho Dias Leite
Third Referee: José Carlos Baracat Júnior
metadata.dc.contributor.referee4: Marcus Reis Pinheiro
Abstract: The Philosophical History, a historical and biographical text written in the 6th century CE by the Neoplatonic philosopher Damascius (c. 458/462 – c. 540), also known in the scholarship as Life of Isidore, has come down to us in a fragmentary state. The extant material contains many descriptions of philosophers and mystics attaining mental states that can be described as altered states of consciousness, besides observations of miraculous powers and states that can be defined as analogous to deification. The purpose of this study is to demonstrate a relationship between the ‘‘decadence’’ of the pagan world perceived by Damascius and the phenomenon of mysticism, articulating the mystical sensibility as a response to the collapse of historical structures and world-images (myths, religions, rituals). In order to do that, I will analyze some literary motifs present in the text, like the Iamblichean doctrines of embodiment pervasive in the Philosophical History, the so-called ‘‘story of Paralius’’, related in the Life of Severus by Zachariah of Mytilene and mirrored in the Philosophical History, and the use by Damascius of Hermetic and Egyptian literary topoi about the fall of Egypt and their relation with a cyclical philosophy of history reminiscent of the ‘‘Great Year Myth’’. In the last chapter, those stories of decay and pagan liminality will be shown to be constitutive of the experiences that led pagan mystics in the 5th and 6th centuries to search for an absorption into the divine (θεοκρασία). As a concluding remark, I will articulate the picture of Damascius, Isidore and ‘‘pagan’’ mystics and thinkers in the Philosophical History as that of pagan holy men engaged in a constant search for a type of religious experience that was waning in the Christianized Byzantine Empire.
Abstract: A História Filosófica, um texto histórico e biográfico escrito no século VI d.C. pelo filósofo neoplatônico Damáscio (c. 458/462 – c. 540), também conhecido nos estudos como Vida de Isidoro, chegou até nós em um estado fragmentário. O material existente contém muitas descrições de filósofos e místicos atingindo estados mentais que podem ser descritos como estados alterados de consciência, além de observações de poderes milagrosos e estados que podem ser definidos como análogos à deificação. O objetivo deste estudo é demonstrar uma relação entre a ''decadência'' do mundo pagão percebida por Damáscio e o fenômeno do misticismo, articulando a sensibilidade mística como resposta ao colapso das estruturas históricas e das imagens de mundo (mitos, religiões, rituais). Para isso, analisarei alguns motivos literários presentes no texto, como a doutrina jambliqueana da corporificação presente na História Filosófica, a chamada “estória de Paralio”, relatada na Vida de Severo de Zacarias Retórico e espelhada na História Filosófica, e o uso por Damáscio de topoi literários herméticos e egípcios sobre a queda do Egito e sua relação com uma filosofia cíclica da história que lembra o ''Mito do Grande Ano''. No último capítulo, essas histórias de decadência e marginalidade pagã serão mostradas como constitutivas das experiências que levaram os místicos pagãos nos séculos V e VI a buscar uma absorção no divino (θεοκρασία). Como observação final, articularei a imagem de Damáscio, Isidoro e dos místicos e pensadores “pagãos” da História Filosófica como a de homens santos pagãos engajados em uma busca constante por um tipo de experiência religiosa que estava em declínio no Império Bizantino cristianizado.
Subject: Damáscio – Crítica e interpretação
Misticismo
Filosofia antiga
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/73393
Issue Date: 29-May-2024
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Versão 3.pdf3.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.