Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73456
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEdyth Priscilla Campos Silvapt_BR
dc.creatorFernando César Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-08T15:06:30Z-
dc.date.available2024-08-08T15:06:30Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume47pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5902/1984644444488pt_BR
dc.identifier.issn19846444pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73456-
dc.description.abstractConsidering the construction of scientific knowledge from the proposition, communication and evaluation of ideas, we intended, in the context of a classroom, to investigate whether the use of visual representations, considering it as an epistemic practice,can be made possible through a computational simulation. The didactic sequence was applied to a 3rd year High School class at a public school in Minas Gerais. The data were generated from written records produced by students during the sequence, because epistemic practices areintertextual. Data analysis was performed using Textual Discourse Analysis, revealing that computer simulation, through an investigative approach proposed by the teacher, allowed the use of visual representations, in addition to other epistemic practices, such as elaborating hypothesis, building data, concluding, explaining and generalizing. The dynamics of the simulator favored students' contact with different visual representations, which may have allowed its use. The opportunity of this epistemic practice is important in the Chemistry Education, since the visual representations used in this science are components of the arguments mobilized in the defense of ideas. The planning of classes aiming at the opportunity of this practice, through a simulator, and the investigative approach of the teachercan contribute to the use of visual representations to arise as necessaryfrom the investigation process;hence it is considered as an epistemic practice, and not as an illustration complieswith a formalization of Chemistry.pt_BR
dc.description.resumoConsiderando a construção do conhecimento científico a partir da proposição, comunicação e avaliação de ideias, buscou-se, no contexto de uma sala de aula, investigar se o uso de representações visuais, considerando-o como uma prática epistêmica, pode ser oportunizado por meio de uma simulação computacional. A sequência didática foi aplicada em uma turma de 3° ano do Ensino Médio de uma escola pública de Minas Gerais. Os dados foram gerados a partir dos registros escritos produzidos pelos estudantes durante a sequência, visto que as práticas epistêmicas também são intertextuais. A análise dos dados foi realizada por meio da Análise Textual Discursiva, revelando que a simulação computacional, por meio de uma abordagem investigativa proposta pelo professor, permitiu o uso das representações visuais, além de outras práticas epistêmicas, como elaborar hipótese, construir dados, concluir, explicar e generalizar. A dinamicidade do simulador favoreceu o contato dos estudantes com diferentes representações visuais, o que pode ter permitido o seu uso. A oportunização dessa prática epistêmica é importante no Ensino de Química, pois as representações visuais usadas nessa ciência são componentes dos argumentos mobilizados na defesa das ideias. O planejamento de aulas visando a oportunização dessa prática, por meio de um simulador, e a abordagem investigativa do professor podem contribuir para que o uso das representações visuais surja como necessário no processo de investigação, daí ser considerado como uma prática epistêmica, e não como uma ilustração para atender uma formalização da Química.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Básicapt_BR
dc.subjectCapacidade de Aprendizagempt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectCiênciaspt_BR
dc.subject.otherEducação Básicapt_BR
dc.subject.otherCapacidade de Aprendizagempt_BR
dc.subject.otherQuímicapt_BR
dc.subject.otherCiênciaspt_BR
dc.titleDa simulação computacional ao uso das representações visuais: desenvolvendo práticas epistêmicas em aulas de Químicapt_BR
dc.title.alternativeFrom Computational Simulation to the use of visual representations: developing epistemic practices in chemistryclassespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/44488pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6678-8537pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6413-3334pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Da simulação computacional .pdfA.pdf733.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.