Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/73511
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Fernanda Pedrosa Coutinho Marques | pt_BR |
dc.creator | Iza Rodrigues da Luz | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T19:23:43Z | - |
dc.date.available | 2024-08-08T19:23:43Z | - |
dc.date.issued | 2022-05-13 | - |
dc.citation.volume | 38 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
dc.citation.epage | 21 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/0102-469826836 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-6621 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/73511 | - |
dc.description.abstract | The present paper aims at analyzing the (re)actions of both teachers and assistants in Preschool Education when faced with babies' cries in interactions held at a Municipal School of Early Childhood Education (EMEI) in Belo Horizonte city in the state of Minas Gerais, relying on the literature and the reference documents for Preschool Education in both national and local levels. This is a Master's study of qualitative nature that had to participate observation as its main method in a group comprised of 12 babies, 4 teachers, and 1 assistant. The observations, carried out over the second half of 2017, were recorded in a field diary as well as through video recordings. Based on the analyses conducted, the (re)actions of both the teachers and the assistant were grouped into two categories: moments of improved connection with the principles and goals of EI, and moments of tension and contradiction with such principles and aims. Given the complexity of care and education work in daycare, we recommend either conducting further research on babies' expressions and the attitudes of teachers and assistants and reaffirming the importance of such professionals having systematic moments for reflection upon their teaching practice. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo tem como objetivo analisar as re(ações) das professoras e da auxiliar de apoio à Educação Infantil, diante do choro dos bebês, nas interações estabelecidas em uma Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) de Belo Horizonte (MG), tendo como referência a literatura e os documentos norteadores da Educação Infantil no âmbito nacional e municipal. Trata-se de uma pesquisa de mestrado de abordagem qualitativa que teve como principal método a observação participante em uma turma composta por 12 bebês, 4 professoras e 1 auxiliar. As observações, realizadas durante o 2° semestre do ano de 2017, foram registradas em diário de campo e por meio de videogravações. Com base nas análises, as re(ações) das professoras e da auxiliar foram agrupadas em duas categorias: momentos de maior sintonia com os princípios e as finalidades da EI; e momentos de tensões e de contradições com tais princípios e finalidades. Considerando-se a complexidade do trabalho de cuidado e educação na creche, tanto se indica a realização de novas pesquisas sobre as expressões dos bebês e sobre as posturas e ações das professoras e auxiliares, como se reitera a importância de que essas profissionais tenham momentos de reflexão sistemáticos sobre suas práticas educativas. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação em Revista | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Docência com bebês | pt_BR |
dc.subject | Bebês | pt_BR |
dc.subject | Educação Infantil | pt_BR |
dc.subject | Creche | pt_BR |
dc.subject | Choro | pt_BR |
dc.subject.other | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject.other | Creches | pt_BR |
dc.subject.other | Choro | pt_BR |
dc.title | O choro dos bebês e a docência na creche | pt_BR |
dc.title.alternative | Baby crying and teaching at daycare | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/edur/a/BvDqnSFH4wkGHyvGGDqLr7B/# | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-5211-3937 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4772-1329 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O choro dos bebês e a docência na creche.pdf | 348.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.