Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/73516
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Escrever para saber ser: a auto-socianálise como ferramenta para formação docente |
Other Titles: | Register to know how to be: self-socioanalysis as a tool for teacher graduation |
Authors: | Maria Amália de Almeida Cunha Juliana Batista dos Reis Priscila de Oliveira Coutinho |
Abstract: | O artigo reflete sobre estudantes universitárias que conseguiram romper com inúmeras barreiras que dificultam uma trajetória de mobilidade social ascendente mas que, ao chegarem à Universidade, experimentam um sentimento de não pertencimento, além de viverem dificuldades para se apropriarem dos códigos exigidos pela instituição. Na disciplina sociologia da educação, ofertada para a formação inicial de professoras, trabalhamos com a auto-socioanálise, consistente na escrita de um diário de afiliação. O diário é tomado como objeto heurístico capaz de restaurar a capacidade narrativa de jovens estudantes e alcançar suas relações com o saber. Esta ferramenta revelou-se um instrumento poderoso para as jovens, capaz de levá-las à reflexão de sua situação biográfica e formá-las como professoras. |
Abstract: | This article aims to turn our eyes to young university students who managed to overcome the countless barriers that hinder a trajectory of upward social mobility. For those who manage to reach the University, they experience afeeling that they do not belong to the place, in addition to experiencing countless difficulties in appropriating the new codes required by the institution. In the subject sociology of education, offered for initial teachers training, we worked with the self-socioanalysis approach, consisting of writing an affiliation jornal, which is taken as capableof restoring the narrative capacity of young students, achieving their relationchip withknowledge. This tool has proved to be able to lead them to reflect on their biographical situation and train them as teachers. |
Subject: | Ensino Superior Sociologia da educação Professores -- Formação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p134-151 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/73516 |
Issue Date: | 31-Aug-2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13724 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Debates em Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Escrever para saber ser.pdf | 289.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.